• هنر تجلی بخش زیبایی آفریدگار استــ...
  • info@fandoghstudio.ir
  • 021-66937069

اهمیت ایده پردازی در تبلیغات

قبل از اینکه سراغ ایده پردازی در تبلیغات برویم، لازم است تعریف ایده پردازی را یک بار دیگر مرور کنیم. ایده پردازی یا ideation به معنای استفاده از قوه‌ی تخیل برای پردازش ایده ای ناب و یونیک و پس از آن به تصویر درآوردن آن است. قطعا این کار به آسانی تعریفش نیست. معمولا به دلیل قوی بودن قوه‌ی بصری، در بسیاری از مواقع ایده پردازی برایمان کاری سخت و دشوار می‌شود.

چرا که بینایی ما هر آنچه در اطراف خود تا به حال دیده در ذهن ثبت کرده و افراد هنگام ایده پردازی ناخودآگاه به تقلید روی می‌آورند. بحث ما در مورد افرادی که به عمد تقلید و کپی می‌کنند نیست، در حال حاضر راجع به افرادی صحبت می‌کنیم که قصد تولید ایده های جدید و خلاقانه دارند اما به دلیل داده هایی که در ذهنشان از قبل وجود دارد قادر به تولید ایده های ناب نیستند. راه حل هایی برای رفع این مشکل وجود دارند که در ادامه مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

از کجا ایده پردازی را شروع کنیم؟

اهمیت تبلیغات در پیشرفت یک برند دیگر بر کسی پوشیده نیست. از گذشته تا به امروز تبلیغات نقش مهمی را در رونق گرفتن کسب و کارها بازی می‌کنند. امروزه نیز تبلیغات به یکی از مهم ترین کانال های دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است. ولی آیا می‌توان به هر تبلیغی موفق گفت؟

پاسخ سوال بالا قطعا خیر است. ایده پردازی در تبلیغات و بکار گیری خلاقیت است که یک تبلیغ را به موفقیت می رساند. با ایده پردازی و خلق تبلیغات جدید با بهره گیری از محتوای مناسب و طراحی گرافیک خلاقانه می‌توانید به ذهن مخاطبان نفوذ کنید و حس کنجکاوی آنها را نسبت به برند خود برانگیزید.

از کجا ایده پردازی را شروع کنیم؟

ایده پردازی مراحل مخلتفی دارد. ابتدا باید اشاره کنیم، در صورتی که برای تولید تبلیغات خلاقانه از تیمی از افراد استفاده کنید، به‌ نتیجه خیلی بهتری دست پیدا می‌کنید. چرا که با ترکیب ایده ها با یکدیگر می‌توانید به همان چیزی دست پیدا کنید که دنبالش هستید.

قدم اول: موضوع تبلیغات را درک کنید. آشنایی با موضوع تبلیغاتی که قصد طراحی آن را دارید بسیار مهم می‌باشد. اگر دانشی در مورد موضوع ندارید حتما آن را مطالعه کنید و یا از صاحب اصلی برند برای درک بهتر موضوع کمک بگیرید. تیم تبلیغاتی ای که قادر به شناخت موضوع نباشد، نمی‌تواند در مورد آن ایده پردازی کند.

قدم دوم: مخاطبان خود را بشناسید. شناخت مخاطبان مهم ترین قدم در تولید و ایده پردازی در تبلیغات است. چرا که با شناخت مخاطبان می‌توانید مسیر حرکت تبلیغات خود را مشخص کنید و وقت و انرژی خود را صرف موضوعاتی که مورد علاقه مخاطب نیست نکنید.

قدم سوم: طوفان ذهنی یا brainstorming. بله، دقیقا درباره‌ی یک طوفان صحبت می‌کنیم. ابتدا موضوعی که قصد دارید در مورد آن تبلیغی تولید کنید را واضح بیان ‌کنید. سپس طوفانی در ذهنتان ایجاد می‌کنید تا از تمام بخش های مغزتان، هر چیزی که با موضوع در ارتباط است بیرون بکشید. در این مرحله اگر تیم باشید متوجه می‌شوید که چقدر می‌تواند کمک کننده باشد. شاید شما فقط بتوانید 10 موضوع مرتبط از ذهنتان بیرون بکشید. اگر تیمی 5 نفره باشید و هر کس به همین میزان موضوع دربیاورد، جمعا می‌شود 50 موضوع مرتبط! و این تعداد برای شروع ایده پردازی در تبلیغات خیلی خوب است.

طوفان ذهنی یا brainstorming

قدم چهارم: از اینترنت کمک بگیرید. بالاتر اشاره کردیم که داده های از قبل موجود در ذهنمان مانع ایده پردازی می‌شود. اما چه می‌شود اگر از همان ها ایده و الهام بگیریم؟ حتی شرکت های بزرگ نیز برای ایده پردازی در تبلیغات خود اینترنت و شبکه های اجتماعی را زیر و رو می‌کنند. ولی باید همیشه در خاطر داشته باشید که این الهام گرفتن ها به تقلید و کپی منجر نشود.

قدم پنجم: از بیان ایده های خود نترسید. حالا که به مرحله بیان ایده ها رسیدید همه را به صورت تمام و کمال به زبان بیاورید. حتی اگر به نظرتان احمقانه ترین ایده‌ ای است که می‌تواند به ذهن کسی برسد. امروزه دیگر کسی در قید و بندهای قوانین سنتی نیست. اگر همه چیز منطقی باشد افراد خسته می‌شوند. گاهی ایده هایی که در ابتدا احمقانه بنظر می‌رسند، بیشترین تعامل را با مشتری برقرار می‌کنند.

بهره گیری از سبک سورئال در تبلیغات

سورئال به معنای ورای واقعیت است. اگر خود را جای مخاطب بگذارید، متوجه می‌شوید چیزی که او به دنبالش می‌گردد یک تبلیغات عادی مانند بقیه‌ی تبلیغات نیست. در هیاهوی دنیای ماشینی امروز دیگر کسی وقت با ارزش خود را صرف تبلیغاتی که همه مثل هم هستند نمی‌کند. باید چیزی باشد که ارزش وقت مخاطب را داشته باشد. تبلیغی باشد که ذهن او را به خود درگیر خود. جلوه‌های بصری داشته باشد که او قبلا نمونه اش را قبلا ندیده است و از رنگ هایی استفاده شده باشد که طبق اصول روانشناسی باعث جلب توجه مخاطب می‌شوند.

اگر وارد یک گالری نقاشی شده باشید که تمام سبک های نقاشی در آنجا قرار داده شده باشد، متوجه می‌شوید افراد بیشتر به سمت نقاشی هایی کشیده می‌شوند که ذهنشان را بیشتر درگیر می‌کند. گذشت آن زمانی که نقاشی های سبک رئال مد بود. آن زمان ذهن افراد ترجیح می‌داد طرح هایی که کمتر نیاز به کاوش گری دارند را ببیند. ولی با پیشرفت تکنولوژی ذهن افراد نیز پیچیده تر شد و تمایل آنها به تصاویر پیچیده تر بیشتر شد.

در نظر داشته باشید که هنگام ایده پردازی در تبلیغات طرح های شما نه باید آنقدر ساده و بدون پیچیدگی باشند که حوصله‌ مخاطبان را سر ببرد، و نه آنقدر پیچیده که کسی حوصله رمز گشایی آن را نداشته باشد.

شخصیت مخاطبان را دست کم نگیرید

هنگامی که به ایده پردازی مشغول می‌شوید، خیلی خودخواهانه است که فقط علایق خود را در نظر بگیرید. اگر شما آژانس تبلیغاتی هستید و مشتری ای دارید که اصرار بر پیاده سازی طرح مد نظر خود را دارد، باید به او تفهیم کنید که طرح مورد پسند او صرفا مورد پسند دیگران نیست.

برای چه اصلا زحمت طراحی تبلیغات را می‌کشیم؟ در گذشته تیم های تولید تبلیغات به این شدت خود را درگیر ایده پردازی نمی‌کردند. کسب و کارها به اندازه امروز گسترده نبود و در یک صنعت به اندازه امروز برندهای مختلف فعالیت نمی‌کردند. پس چیزی که امروز نسبت به گذشته تغییر کرده میزان رقابت است. کسی در این بازی برنده می‌شود که مشتریان بیشتری را به سمت خودش جلب کند. پس، تبلیغات نیز باید به گونه ای ایده پردازی و سپس طراحی شود که مورد پسند مخاطب واقع شده و او را به یک مشتری بالقوه تبدیل کند.

شبکه های اجتماعی و موتورهای جستجو، پروفایل علایق افراد را درمی‌آورند

تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه می‌توان به علایق افراد پی برد و طبق آن محصولی تولید کرد و آن را با تبلیغات مناسب به فروش رساند؟ شبکه های اجتماعی بزرگی مثل فیس بوک، لینکدین و اینستاگرام، و همچنین موتورهای جستجوی قدرتمندی مانند گوگل و یوتیوب، براساس لایک، کامنت و جستجوهای افراد، پروفایل علایق آنها را پیدا و جمع آوری می‌کنند و آن را به شرکت ها می‌فروشند. چرا این کار را می‌کنند؟ چرا شرکت ها این اطلاعات را از آنها خریداری می‌کنند؟

دلایل و سیاست های زیادی پشت این کار وجود دارد. در مورد ایده پردازی در تبلیغات، قبل از مرحله brainstorming و بعد از اعلام موضوع تبلیغ، تیم های طراحی تبلیغات این پرسونا ها (پروفایل شخصیت افراد) را روبروی خود قرار می‌دهند. شاید ایده‌ی بسیار خاصی به ذهنشان برسد ولی به دلیل اینکه با علایق افراد همخوانی ندارد آن را کنار می‌گذارند. این کار می‌تواند کمک بسیار بزرگی در جهت کاهش ضررهای مالی ناشی از تبلیغات نامناسب داشته باشد.

ایده پردازی در تبلیغات و نقش مهم آن در به موفقیت رسیدن یک برند

کانال های مختلف دیجیتال مارکتینگ برای رسیدن یک کسب و کار به فروش محصول خود توسعه یافته اند. تبلیغات نیز که یکی از این کانال هاست از این قاعده مستثنی نیست. در بحث تبلیغات، ایده پردازی حرف اول را می‌زند و در ایده پردازی، خلاقیت. زمانی شما قادر به فروش محصولات و خدمات خود خواهید بود که تبلیغی تولید کنید که مخاطبان متوجه زمانی که برای پروسه‌ی تولید آن صرف شده بشوند. با این کار به شعور مخاطب احترام گذاشته اید و برای وقت او ارزش قائل شده اید.

تیم ایده پردازی، قلب یک کسب و کار

ایده پردازی در تبلیغات، تولید محصول، تولید محتوا و به طور کلی تمام راه های بازاریابی دیجیتال نقش اساسی و حیاتی بازی می‌کند. همانطور که اشاره شد، در این بازی رقابتی کسب و کار، بدون ایده پردازی قادر به حرکت نخواهید بود. هنگام ایده پردازی شاید موضوعی که زیاد به چشم می‌خورد نا امید شدن اعضای تیم است. این مشکل زمانی بروز می‌دهد که ایده های افراد تیم درمورد یک موضوع واحد با یکدیگر همخوانی ندارد و چه بسا هیچ ربطی به یکدیگر ندارند. در این مرحله کار طاقت فرسا می‌شود و اعضا از پیدا کردن ارتباط بین ایده ها نا امید می‌شوند.

اینجاست که سبک سورئال به کارتان می‌آید. ورای واقعیت فکر کنید و اجازه ندهید قوانین سد راهتان شوند. شما تنها چاشنی خلاقیت را کم دارید. چرا که هر تعداد ایده ای که در مورد یک موضوع به ذهن افراد می‌رسد یک وجه مشترک دارند و آن هم خود موضوع است! پس با بکار گیری خلاقیت و بهم زدن قوانین سنتی که معلوم نیست چه کسی آن ها را نوشته، ذهن خود را آزاد کنید و به ترکیب ایده ها بپردازید.

نکاتی که باید هنگام ایده پردازی در تبلیغات رعایت کنیم

همانطور که بارها اشاره کردیم، هرگز کپی نکنید. جالب است بدانید در کشورهایی که قانون کپی رایت وجود دارد، در صورت مشاهده هرگونه کپی در هر زمینه ای، از آن برند شکایت می‌شود و اعتبار آن کسب و کار به آسانی نابود می‌شود. در کشور ما این قانون وجود ندارد اما مخاطبان متوجه این تقلید در تبلیغات شما می‌شوند و اعتماد آنها به شما از دست می‌رود.

 نکته بعدی این است که به این دلیل که ایده جذابی به ذهنتان رسیده اما این ایده خدماتی که برند ارائه می‌دهد را شامل نمی‌شود، محتوای تبلیغاتی دروغ تولید نکنید. زحمت ایده پردازی دوباره را به خود بدهید و اعتبار برند را خدشه دار نکنید.

تیم ایده پردازی، قلب یک کسب و کار

نکته بعدی ای که حائز اهمیت است صبور بودن است. در پروسه ایده پردازی عجله نکنید، چرا که در زمان هایی که عجله دارید استرس می‌گیرید و استرس اجازه نمی‌دهد طوفان مغزی شما به درستی اتفاق بیفتد. عجله تنها باعث بلاک شدن مغز شده و توانایی فکر کردن درست را از او می‌گیرد. پس، هنگام دادن تایم لاین به کارفرما یا مدیرعامل مجموعه خود، زمان کافی و استاندارد را برای خود در نظر بگیرید.

ایده پردازی می‌تواند رشد برند را تضمین کند

تیم های تبلیغاتی ای کار خود را به شکلی حرفه ای انجام می‌دهند، هنگام تلاش برای پیدا کردن ایده های خاص و جذاب، ممکن است به مواردی برخورد کنند که شاید در حیطه کاری شرکت نباشند اما اگر به آن اضافه شوند موجب پیشرفت برند می‌شوند. در واقع با ایده پردازی می‌توانید جنبه های مثبت و منفی شرکت را نیز پیدا کنید و برای بهبود دادن این موارد و بالا بردن تعداد مشتریان بالقوه آن ها را به رئسای شرکت گزارش دهید.

تیم تبلیغاتی ما با در نظر گرفتن تمامی مراحل ایده پردازی در تبلیغات و رعایت تمامی نکاتی که در خصوص احترام به علایق مخاطبان، کپی نکردن و تولید تبلیغاتی که بتواند ذهن افراد را به خود مشغول کنند مطرح شد، برای تولید تبلیغاتی جذاب و یونیک برای برندتان ایده پردازی کرده و در صورت پیدا کردن نقاط قوت و ضعف شرکت ها، آن ها را به کارفرمایان گزارش می‌دهد.