- هنر تجلی بخش زیبایی آفریدگار استــ...
- info@fandoghstudio.ir
- 021-66937069
دیجیتال مارکتینگ چیست و چرا محبوبیت آن روز به روز در حال افزایش است؟
دیجیتال مارکتینگ، جز جدایی ناپذیر کسب و کار در دنیای مدرن به معنای بهره گیری از اینرنت، موبایل، شبکه های اجتماعی، موتورهای جستجو و راه های دیگر برای دست یابی به مصرف کنندگان است. برخی از کارشناسان بازاریابی معتقدند بازاریابی دیجیتال راهی برای سعی و تلاش کاملا جدیدی است که نیازمند راهی جدید برای رسیدن به مشتریان، و راه های جدید درک رفتار آنها در مقایسه با بازاریابی سنتی است.
بازاریابی دیجیتال، که همچنین با نام بازاریابی آنلاین هم شناخته میشود، برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه با استفاده از اینترنت و دیگر اشکال ارتباطات دیجیتال میباشد. بازاریابی دیجیتال نه تنها شامل ایمیل، شبکه های اجتماعی و تبلیغات اینترنتی میباشد، بلکه شامل متن و پیامک های چندرسانه ای به عنوان کانالی از بازاریابی میباشد.
در مورد آینده دیجیتال مارکتینگ، انتظار می رود که شاهد افزایش مداوم انواع دستگاه های همراه در دسترس مصرف کنندگان باشیم. Forbs همچنین پیش بینی میکند که شبکه های اجتماعی در فضای B2B به شکلی فزاینده محاوره ای خواهد شد، محتوای ویدیوی برای سئو قابل اندازه گیری خواهد شد، و ایمیل مارکتینگ حتی بیشتری از قبل شخصی خواهد شد.
کانال های (روش های) بازاریابی دیجیتال
بازاریابی وبسایت
یک وب سایت قطعه اصلی تمام فعالیت های دیجیتال مارکتینگ است. به تنهایی کانال بسیار قدرتمندی محسوب میشود، و برای اجرای کمپین های بازاریابی مختلف به وجود آن نیاز میباشد. یک وبسایت باید به شکلی کاملا واضح، و به طوری که در ذهن ها باقی بماند، یک برند، محصول و خدمات را ارائه دهد. باید پرسرعت، موبایل فرندلی و برای استفاده آسان باشد.
تبلیغاتِ پرداخت برای هر کلیک (Pay-Per-Click=PPC)
تبلیغات PPC به بازاریابان اجازه میدهد تا از طریق تبلیغات پولی در پتلفرم های دیجیتال مختلف به کاربران اینترنت دسترسی پیدا کنند. بازاریابان میتوانند کمپین های PPC را در گوگل، بینگ، لینکدین، توییتر، پینترست یا فیس بوک راه اندازی کنند و در صورت جستجو شدن خدمات یا محصولات آنها توسط افراد، این تبلیغات برای آنها نمایش داده شود. کمپین های PPC میتوانند کاربران را بر اساس مشخصه های جمعیتی (همچون جنسیت و سن) آنها را طبقه بندی کنند، یا حتی علایق خاص آنها و یا یک مکان را هدف گیری کنند. معروف ترین پلتفرم های PPC، Google Ads و Facebook Ads هستند.
بازاریابی محتوا
هدف بازاریابی محتوا دسترسی به مشتریان پتانسیل دار از طریق استفاده از محتوا میباشد. محتوا معمولا در یک وبسایت منتشر میشود و سپس از طریق شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، سئو و یا حتی کمپین های PPC رشد میکند. ابزارهای بازاریابی محتوا شامل وبلاگ ها، کتاب های الکترونیک، کلاس های آنلاین، اینفوگرافیک، پادکست ها و وبینارها میباشند.
ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ هنوز هم یکی از موثرترین کانال های دیجیتال مارکتینگ میباشد. بسیاری از افراد، بازاریابی ایمیلی را با پیام های ایمیل اسپم اشتباه میگیرند، ولی این طور نیست. ایمیل مارکتینگ وسیله ای برای ارتباط با مشتریان بالقوه شما و یا افرادی که به برند شما علاقه مند هستند میباشد.
بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی
هدف اصلی کمپین های بازاریابی شبکه های اجتماعی آگاهی از برند و ایجاد اعتماد اجتماعی است. همانطور که در بازاریابی شبکه های اجتماعی عمیق تر میشوید، حتی میتوانید از آن به عنوان کانال مستقیم فروش استفاده کنید.
بازاریابی وابسته
بازاریابی وابسته یکی از قدیمی ترین شکل های بازاریابی میباشد که به لطف ظهور اینترنت جان تازه ای به آن بخشیده شد. در این نوع بازاریابی، اینفلوئنسرها محصول را به افراد معرفی میکنند و روی هر خرید کمیسیون دریافت میکنند. بسیاری از شرکت های معروف مانند آمازون برنامه های بازاریابی وابسته دارند که ماهیانه میلیون ها دلار به وبسایت هایی که محصولاتشان را میفروشند پرداخت میکنند.
بازاریابی ویدیویی
یوتیوب به دومین موتور جستجوی معروف تبدیل شده و بسیاری از کاربران پیش از آنکه تصمیم به خرید چیزی بگیرند، برای یادگیری، خواندن خلاصه و یا فقط برای ریلکس کردن به آن روی میآوردند. پلتفرم های ویدیو مارکتینگ زیادی مانند ویدیوهای فیس بوک، اینستاگرام، و یا حتی تیک تاک برای راه اندازی یک کمپین بازاریابی ویدیویی وجود دارند. شرکت ها دریافتند که ویدیوها از طریق ادغام شدن با سئو، بازاریابی محتوا و کمپین های بازاریابی گسترده در شبکه های اجتماعی به بالاترین موفقیت دست پیدا میکنند.
فرستادن پیامک
شرکت ها و سازمان های غیر اتفاعی هم از پیامک برای ارسال اطلاعاتی در خصوص آخرین پیشرفت ها و یا دادن فرصت ها به مشتریان مشتاق استفاده میکنند. کاندیداهای سیاسی انتخابات نیز از کمپین های پیامکی برای گسترش اطلاعات مثبت در مورد خودشان بهره میگیرند. با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از کمپین های پیامکی به مشتریان امکان پرداخت مستقیم از طریق یک پیام ساده را میدهند.
مشکلات متداولی که دیجیتال مارکتینگ میتواند آنها را حل کند
برای بهینه کردن استراتژی های مارکتینگ خود، دیجیتالی بودن اجباری است. دیجیتال مارکتینگ میتواند به شما کمک کند تا مخاطبان خود را بهتری بشناسید، اطلاعات مهمی را در مورد آنها یاد بگیرید و معیارهایی ارائه می دهد که به تیم بازاریابی شما اعتبار میبخشد.
- مشکل: من آنقدر مخاطبانم را نمیشناسم تا بتوانم کسب و کارم را راه اندازی کنم. شناختن مخاطبان زمان بر است، و در حالی که تیم بازاریابی شما ممکن است شخصیت مخاطب هایتان (پرسونا) را در آورده باشد، مصرف کنندگانی که به شکلی فعال زمان خود را به صورت آنلاین میگذرانند ممکن است طبق انتظار شما عمل نکنند. شما نیاز دارید تا زبان های مختلف با اهداف مختلف را امتحان کنید، به خاطر داشته باشید توصیف کنندگان خاص، افراد مختلف و جایگاه آنها در چرخه خرید را به خود جذب میکنند. خودتان را با مختطبانتان وفق دهید تا در اینطورت برای خودتان اعتبار بسازید و خودتان را از بقیه رقبایتان جدا کنید.
- مشکل: من کانال هایم را طبق اصول سئو بهینه سازی نکردم. صرف نظر از جایگاهتان در پروسه بازاریابی، مهم است که فهم درستی از سئو داشته باشید. علاوه بر بالا بردن امتیاز موتور جستجو، سئو میتواند با آزمایش کردن و بهینه سازی، کمپین های شما را تقویت و پشتیبانی کند تا شما را از کیفیت بالا، محتوای باکیفیتی که مشتریان بالقوه شما میخواهند مطمئن کند.
- مشکل: من استراتژی شبکه های اجتماعی ندارم. بدون در نظر گرفتن این که شما قصد ایجاد کردن یک استراتژی ارگانیک رسانه اجتماعی، یا یک استراتژی پولی، یا ترکیبی از هر دو را دارید، مهم است که برای کار کردن چند تا از فرم های مارکتینگ را داشته باشید. در حالی که شبکه های اجتماعی میتوانند برای برندینگ و تعامل عالی عمل کنند، برای کانال تبلیغات دیجیتال مارکتینگ نیز میتوانند مفید باشند.
برنامه ریزی، پیاده سازی و بهینه سازی برنامهی دیجیتال مارکتینگ
برنامه دیجیتال مارکتینگ خود را با، ابتدا شناخت مخاطبان و اهدافتان و سپس وارد کردن معیارهای اندازه گیری در کارتان، برای اینکه مطمئن شوید که همیشه در حال پیشرفت هستید، آغاز کنید.
- قدم اول: شناسایی و طبقه بندی مخاطبان. امروزه خریداران با هر نقطه تماسی انتظار یک تجربهی شخصی سازی شده دارند. برای اینکار، شما باید ویژگی های جمعیتی، سازمانی، و شخصیت شناسی مصرف کنندگان و به همان اندازه چگونگی پاسخ به سوال هایشان را درک کنید.
- قدم دوم: اهداف و استراتژی اندازه گیری را تعیین کنید. از اطلاعات مخاطبان برای مشخص کردن پرسوناها و دریافت دید واضحی از خریدهای آنها برای تعیین اهداف و استراتژی های اندازه گیری خود استفاده کنید. معیارهای مهم اندازه گیری شامل ایمپرشن (impression)، دسترسی، کلیک ها، CTR، میزان تعامل، تبدیل، هزینه هر مشتری بالقوه، بازگشت سرمایه و… میباشند.
- قدم سوم: تکنولوژی تبلیغات و کانال های خود را راه اندازی کنید. جهت یابی تکنولوژی تبلیغات ممکن است زمان بر باشد، پس مطمئن شوید قبل از شروع از پلتفرم های درست مدیریت اطلاعات، پلتفرم های طرف تقاضا، پلتفرم های طرف عرضه و تبادل های آگهی استفاده میکنید. تیم خود را تراز کنید ، اهداف همه را اعلام کنید و نشان دهید که چگونه کانال های آنها در تصویر بزرگ بازاریابی دیجیتال قرار دارد.
- قدم چهارم: شروع و بهینه سازی. دیجیتال مارکتینگ میتواند به منظور دریافت اطلاعات، پرورش دادن، ایجاد وفاداری در مشتری، و برندینگ مورد استفاده قرار گیرد. معیارهای اندازه گیری را به طور منظم مرور کنید تا متوجه شوید کجا به خوبی عمل کردید و روی چه چیزی بیشتر باید کار کنید تا در این فضای دارای تاثیر و تقاضای زیاد رهبر باشید.
مزایای دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی دیجیتال تا حد زیادی برجسته شده است، چرا که میتواند به مخاطبان بسیار زیادی دسترسی داشته باشد، اما مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
گسترهی دسترسی جغرافیایی
زمانی که تبلیغاتی را به صورت آنلاین پست میکنید، مهم نیست افراد در کجای کره زمین باشند، کاربران زیادی میتوانند آن را ببینند. این موضوع موجب رشد آسان دسترسی بازار تجارت شما میشود.
بازده هزینه
دیجیتال مارکتینگ نه تنها نسبت به روش های بازاریابی سنتی به مخاطبان بیشتری دسترسی دارد، بلکه از هزینه های پایین تری نیز برخوردار است. هزینه های پیش رو برای آگهی روزنامه، تلویزیون و هر پلتفرم بازاریابی سنتی ای میتواند بسیار بالا باشد. همچنین کنترل محدود تری هم بر مخاطب دارید و اینکه آیا او اصلا آن تبلیغ را میبیند یا نه.
با دیجیتال مارکتینگ، شما میتوانید تنها یک محتوا تولید کنید و تا زمانی که فعال باشید بازدید کننده ها را به سمت وبلاگ خود بکشانید. میتوانید کمپین ایمیل مارکتینگ راه اندازی کنید و به مشتریان هدف، با برنامه، پیام بفرستید.
نتیجه های قابل اندازه گیری
برای اینکه بدانید استراتژی های بازاریابی شما عمل میکنند یا خیر، باید ببینید این استراتژی ها چه تعداد مشتری را به برند شما جذب میکنند و در نهایت چقدر خروجی مالی دارد. ولی چگونه این کار را با استراتژی های بازاریابی غیردیجیتال میتواند انجام داد؟
همیشه یک انتخاب سنتی پرسیدن این سوال از مخاطبان وجود دارد که: ما را چگونه پیدا کردید؟
متاسفانه این کار در تمامی صنایع کاربرد ندارد. بسیاری از شرکت ها با مشتریان شان وارد گفتگوی تک به تک نمیشوند و نظر سنجی ها همیشه به نتایج کاملی نمیرسند.
با دیجیتال مارکتینگ، رصد کردن نتایج ساده است. پلتفرم ها و نرم افزارهای بازاریابی دیجیتال به شکل خودکار، تعداد گفتگوهای مسلوبی را که دریافت میکنید ردیابی میکنند، چه آنها ایمیل باشند، چه بازدید کنندگانی که از صفحه اصلی تان بازدید میکنند و چه خریدهای مستقیم.
شخصی سازی آسان تر
بازاریابی دیجیتال به شما این امکان را میدهد که اطلاعات مشتریان را از راهی که در بازاریابی آفلاین انجامش ممکن نیست، گردآوری کنید. اطلاعاتی که دیجیتالی جمع آوری شده باشند دقیق تر و ویژه تر هستند.
چگونه بدون ردیابی اتوماتیک تمام اطلاعات را جمع آوری میکنید؟ چه تعداد حساب کاربری در دسترس تان دارید؟ و از کجا میفهمید چه کسی بروشورهای شما را خوانده و چه کسی نخوانده است؟
با دیجیتال مارکتینگ تمام این اطلاعات از قبل کف دست شما قرار گرفته است.
ارتباط بیشتر با مشتریان
بازاریابی دیجیتال به شما امکان ارتباط برقرار کردن سریع با مشتری را میدهد. مهم تر از آن، به آنها اجازه میدهد با شما ارتباط برقرار کنند.
تعامل به مشتریان شما نیز سود میرساند. میزان تعامل آنها با افزایش فعالیت شان در برند افزایش می آید. این احساس مالکیت میتواند حس قوی وفاداری به برند را در آنها ایجاد کند.
دیجیتال مارکتینگ پیشرفت ایجاد میکند
بازاریابی دیجیتال باید یکی از محورهای اصلی استراتژی کلی بازاریابی هر کسب و کار باشد. قبلا هرگز راه هایی برای ارتباط دائمی با مشتری وجود نداشت، و هیچ روش دیگری به اندازهی بازاریابی دیجیتال نمیتوانست شخصی سازی را فراهم کند. هر چه بیشتر از امکانات بازاریابی دیجیتال استفاده کنید، بیشتر متوجه پتانسیل رشد شرکت خود خواهید شد.
تیم بازاریابی ما، با داشتن افراد متخصص در تمامی کانال های بازاریابی دیجیتال، کسب و کار شما را در دنیای دیجیتال امروز همراهی میکند. با بکار گیری جدیدترین روش های بازاریابی آنلاین، با ما تجربهی پیشرفتی بدون توقف داشته باشید.