- هنر تجلی بخش زیبایی آفریدگار استــ...
- info@fandoghstudio.ir
- 021-66937069
قبل از اینکه سوال بالا را پاسخ دهیم، اجازه دهید اول جواب سوال دیگری را بدهیم. اصلا، موشن گرافیک به چه معناست؟ موشن گرافیک از ترکیب دو کلمه motion به معنای حرکت و graphic گرفته شده است و به گرافیک متحرک تعبیر میشود. دلیل محبوبیت ساخت موشن گرافیک دو بعدی، کاربرد زیاد آن در صنعت پول ساز تبلیغات میباشد.
این روزها به دلیل بالا گرفتن رقابت بین کسب و کارها، صاحبان مشاغل به دنبال آژانس های تبلیغاتی ای میگردند که بهترین و پربازده ترین تبلیغات را برایشان طراحی کنند. بهره گیری از موشن گرافیک یکی از روش های خلاقانه ایست که طرفداران زیادی داشته و بین مخاطبان نیز، از جمله تبلیغاتی است که آنها برای دیدن شان وقت میگذارند.
این موضوعات سبب به وجود آمدن موجی از علاقه مندان به یادگیری ساخت موشن گرافیک دو بعدی شد. از موشن گرافیک در ساخت انیمیشن هم استفاده میشود ولی جنبه استفاده تبلیغاتی آن محبوب تر است. معمولا بخش انیمیشن را به استاپ موشن می سپارند.
به طور کلی، در ساخت موشن گرافیک دو بعدی، همانطور که از نامش پیداست، از تصاویر دو بعدی استفاده میکنند. مفهوم دیگری هم در موشن گرافیک وجود دارد که موشن گرافیک سه بعدی نامیده میشود. تفاوت این دو در نوع تصاویری میباشد که در آن ها بکار رفته است. تصاویر موشن گرافیک سه بعدی وارد فاز پرسپکتیو میشوند اما تصاویر گرافیکی موشن دو بعدی در دو محور x و y به شکل دو بعدی بدون حجم ظاهر میشوند.
در ابتدا باید بگوییم اگر قصد آموزش در این زمینه را دارید اول باید یاد بگیرید چگونه از نرم افزارهای طراحی گرافیکی استفاده کنید. ساخت یک موشن گرافیک دو بعدی تنها به استفاده از یک نرم افزار خلاصه نمیشود. طراحان حرفه ای به دلیل تسلط داشتن بر نرم افزارهای قدرتمندی چون فوتوشاپ و ایلوستریتور میتوانند به راحتی به این زمینه وارد شوند.
موشن گرافیک ها از جلوه های بصری متخلف، تصاویر و آیکون های متحرک تشکیل شده است. پس، قبل از متحرک شدن ابتدا این آیتم ها باید در نرم افزارهای طراحی خلق شوند و سپس به آن ها حرکت داده شود.
با یادگیری دو نرم افزاری که بالاتر معرفی کردیم، میتوانید این تصاویر را خلق کنید. خلق جلوه های بصری خود یکی از شاخه های طراحی گرافیک میباشد. المان ها و ابزارهایی که در فوتوشاپ و ایلوستریتور برای شما قرار داده شده اند، به افرادی که توانایی استفاده از آنها را دارند، این امکان را میدهند تا طرح هایی خلاقانه و بی بدیع به وجود بیاورند و این قدم از ساخت موشن گرافیک دو بعدی را با موفقیت پشت سر بگذارند.
این بخش، قسمتی است که هدف پشت طرح ها و تصاویر شما را روایت میکند. متحرک بودن یک تصویر راحت تر میتواند پیام مورد نظر را به مخاطب برساند. برای این منظور از نرم افزارهای متعددی استفاده میکنند اما معروف ترین آن ها افترافکت، محصول شرکت ادوبی میباشد.
پس از اینکه تصاویر خود را در فوتوشاپ یا ایلوستریتور خلق کردید توسط افترافکت آن ها را پشت هم قرار داده همچون فیلمی نمایش میدهید. این فرآیند خلاصه ای از فرآیند اصلی ساخت موشن گرافیک دو بعدی بود. در حقیقت، اگر قصد فراگیری و تولید موشن گرافیک را دارید باید هم خلاق باشید و هم بتوانید از نرم افزارهای مربوطه بهترین استفاده را ببرید.
خلاق بودن شما حرف اول را میزند، چرا که حتی اگر به این برنامه ها تسلط داشته باشید ولی نتوانید خلاقیت کافی به خرج دهید، در واقع نتوانسته اید بهترین استفاده را از حرفه ی خود داشته باشید.
اولین و مهم ترین مزیتی که موشن گرافیک های دو بعدی را به این حد از محبوبیت رسانده، جذابیت آن است. اگر دقت کرده باشید تصاویر گرافیکی دو بعدی ای که در روند ساخت موشن گرافیک مورد استفاده قرار میگیرند، عموما تصاویر ساده ای هستند و از پیچیدگی های طراحی خاصی برخوردار نیستند. پس راز جذابیت موشن گرافیک دو بعدی در چیست؟ جواب سوال بازی رنگ هاست. اتفاقا تصاویر در این نوع تولید محتواهای ویدیویی عمدا ساده طراحی شده اند تا با حضور قوی رنگ ها در کنار یکدیگر هارمونی و هماهنگی جذابی بین رنگ و طرح را به وجود بیاورند. این نوآوری در طراحی موجب شده تا طراحانی که به ساخت موشن گرافیک دو بعدی میپردازند این روزها وقت سر خاراندن نداشته باشند.
از دیگر مزیت های استفاده از موشن گرافیک دو بعدی توضیح و تفسیر داده ها و نمودارها میباشد. همیشه که قرار نیست تبلیغات باشد. درست است که در حوزهی دیجیتال مارکتینگ حضور موشن گرافیک حضور بسیار پر سر و صدایی بود، اما نباید از وجود آن در سالن های کنفرانس ها و سمینارها نیز غافل شد. به طور کلی، توضیح داده ها و نمودارها کار سخت و طاقت فرسایی بنظر میرسد. معمولا برای اینکار، قبلا از اسلایدهای پشت سر هم استفاده میکردند. امروز اما این روش قدیمی شده و با حضور موشن گرافیک دیگر استفاده از روش های قدیمی به ندرت مشاهده میشود.
در ابتدای مقاله به موشن گرافیک های سه بعدی نیز اشاره کردیم. شاید در نظر خواننده موشن سه بعدی جالب تر بنظر برسد و چه بسا همینطور هم باشد. اما چیزی که ساخت موشن گرافیک دو بعدی را به سه بعدی ارجح تر کرده، هزینهی کمتر ساخت آن و همچنین ساده تر بودن پروسه تولید آن میباشد.
قطعا زمانی که طراح اقدام به خلق تصاویر سه بعدی میکند، از سختی و زحمت بیشتری برخودار است که همهی اینها در زمان نهایی اتمام پروژه و همچنین هزینه ای که برای کارفرما به همراه خواهد داشت تاثیر گذار خواهد بود. به همین منظور مشتریان کمتر به سمت سفارش موشن گرافیک های سه بعدی و رفته و ساخت موشن گرافیک های دو بعدی را بیشتر ترجیح میدهند.
برای شناخت هرچه بهتر واژه موشن دوبعدی ابتدا شما باید درک خوبی از مفهوم موشن گرافیک رسیده باشید. شاید شما تا کنون در زندگی روزمره اصطلاح انیمیشن را با نام انیمه یا انیمت شنیده باشید. در واقع اینها همان کارتونهای جذابی هستند که توسط رسانه های مختلف روی پرده نمایش قرار میگیرند. کارتونها تلویزیونی حاصل تبدیل تصاویر گرافیکی روی کاغذ به صورت تصاویر متحرک می باشند. حالا ممکن است در پروسه تبدیل تصاویر گرافیکی که توسط گرافیک کار طرح شده است فیلم متحرک به صورت دو بعدی یا سه بعدی ارائه گردد.
در ساخت انمیشنهایی که نزد عموم با عنوان کارتونهای تلویزیونی معروف هستند طراحی دو بعدی و نمایش دو بعدی آن نمیتواند زیاد کاربردی باشد اینگونه نمایشها میتوانند به شدت در عرصه تبلیغاتی کاربردی باشند. چرا که با هزینه ساخت کمی که دارند در کوتاه مدت شما را به هدف مورد نظرتان نزدیک میکنند. از آنجاییکه تصاویر دارای قدرت زیادی نسبت به دیگر موارد به لحاظ ماندگاری در ذهن مخاطب هستند به شدت میتوانند برای تبلیغات مناسب باشند. این تاثیر گذاری میتواند از طریق متحرک کردن آنها بیشتر شود. حرکت تصویر باعث میشود تا نگاه کاربر به سمت تصاویر مورد نظر با محتوای تبلیغاتی آن به صورت ناخودآگاه جلب گردد.
ساخت موشن گرافیک دو بعدی از کاربردها و مزیت های زیادی برخوردار است که دلیل محبوبیت زیاد آن را بیشتر به ما نشان میدهد. موشن گرافیک های دو بعدی به دلیل خلاقیتی که در انتخاب رنگ های آن بکار رفته، حواس بیننده را به خود جلب میکنند و این موضوع هدف نهایی هر تبلیغی است که بتواند نگاه مخاطب را روی تبلیغی که طراحی میکند نگه دارد.
استودیو فندق، با داشتن تیمی خلاق و حرفه ای، و همچنین مسلط بر تمام نرم افزارهایی که برای دریافت بیشتر بازدهی از موشن گرافیک ها مورد نیاز است، آماده انجام پروژه های ساخت موشن گرافیک دو بعدی، کاملا براساس طرح مورد نظر شما میباشند.
استودیو هنری فندق، با داشتن تیمی خلاق و حرفه ای، و همچنین مسلط بر تمام نرم افزارهایی که برای دریافت بیشترین بازدهی از موشن گرافیک ها مورد نیاز است، آماده انجام پروژه های ساخت موشن گرافیک دو بعدی، کاملا براساس طرح مورد نظر شما میباشند.
ایده پردازی هایی که توسط تیم مجرب استودیو فندق صورت میگیرد باعث خلق نتیجه ای منحصر بفرد میشود و این موضوع تبلیغات برند شما را نسبت به رقبایتان متمایز میکند. در هر مرحله از روند برند سازی استودیو فندق همراه شما خواهد بود. از مرحلهی طراحی وب سایت ها و اپلیکیشن گرفته تا عکاسی های تبلیغاتی. همچنین برای تبلیغات برند خود، که یکی از مراحل حیاتی برند سازی محسوب میشود، میتوانید طراحی بیلبوردها، پوسترها، بروشور و کاتالوگ، تیزرهای تبلیغاتی و دیگر فرمت های تبلیغاتی که مد نظرتان میباشد را به استودیو هنری فندق سفارش دهید.
در تمام مراحل طراحی خدمات تبلیغاتی، تیم متخصص پلفترم فندق با بکار گیری عنصر خلاقیت تلاش میکند تا تبلیغاتی یونیک را برای مشتریان خود طراحی کند. همچنین در حوزه عکاسی های مد و پرتره و عکاسی صنعتی نیز میتوانید نمونه کارهای استودیو فندق را مشاهده کرده و کیفیت را از فاصله ای نزدیک احساس کنید.
با توجه به اینکه انمیشنها با هزینه کم و در مدت زمان کمی ساخته میشوند نسبت به دیگر برنامه های تصویری هزینه ساخت کمتری دارند.
در انمیشنهای دوبعدی فقط به عرض و ارتفاع کارکترها پرداخته میشود در صورتی که در انیمیشنهای سه بعدی در نمایش کارکترها عمق نیز مد نظر است.
یکی از نرم افزارهایی که برای شما امکان ساخت موشن های دوبعدی به صورت دستی در کمترین زمان ممکن با یک هزینه کم فراهم می کند، نرم افزار Harmony می باشد. این نرم افزار از پیشرفته ترین تکنیک ها و روشهای تولید موشن گرافیک پشتیبانی می نماید.
از مواردی که در انجام هر کاری مهم است سرعت و هزینه کم یک کار می باشد که در عین حال پر بازده هم باشد انمیشن یک نمونه از این موارد است که به این دلیل مورد توجه صاحبان مشاغل برای استفاده از آنها جهت تبلیغ به کار میرود.
در صورتی که شما میخواهید یک کار تاثیر گذار برای تبلیغات و معرفی برند خود داشته باشید لازم است تا حتما به یک مرجع حرفه ای برای ساخت انمیشن مراجعه کنید. از جمله این مراجع میتوان به تیم فندق اشاره کرد که تمام مراحل پیش تولید و تولید انمیشن را با بهترین وجه ممکن بر عهده می گیرد.