• هنر تجلی بخش زیبایی آفریدگار استــ...
  • info@fandoghstudio.ir
  • 021-66937069

تعریف جامع طراحی گرافیک

طراحی گرافیک یک مهارت است که بوسیله آن افراد حرفه ای محتوای بصری تولید می‌کنند تا بتوانند پیامی را منتقل کنند. با استفاده از سلسله مراتب بصری و تکنیک های صفحه آرایی، طراحان از تایپوگرافی و تصاویر برای برطرف کردن نیازهای خاص کاربران و تمرکز بر منطق نمایش عناصر در طرح های تعاملی، برای بهینه سازی تجربه کاربر استفاده می‌کنند.

با اینکه انواع مختلف طراحی گرافیک با یکدیگر هم پوشانی دارند، هر کدام از آنها نیازمند مهارت ها و تکنیک های طراحی خاصی هستند. بسیاری از طراحان در یک زمینه تخصص پیدا کرده اند؛ برخی دیگر روی زمینه هایی که شبیه بهم و با هم مرتبط هستند تمرکز می‌کنند. اما به این دلیل که صنایع دائما در حال تغییر کردن هستند، طراحان برای اینکه بتوانند در سمت خود باقی بمانند، می‌بایست تطبیق پذیر و فراگیرانی مادام العمر باشند، تا آنها نیز بتوانند همگام با صنعت تغییر کنند و به حرفه‌ی خود تخصص های دیگر را نیز اضافه کنند.

طراحی گرافیک، طراحی احساسی است

اگرچه کار کردن در عصر دیجیتال به معنای استفاده کردن از نرم افزارهای تعاملی است، اما graphic design هنوز حول اصول قدیمی می‌چرخد. برخورد درست با کاربران در همان نگاه اول حیاتی است، به همین دلیل طراحی گرافیک با طراحی احساسی در ارتباط است. به عنوان یک طراح گرافیک، باید درک درستی از تئوری رنگ ها و اینکه انتخاب رنگ درست چقدر می‌تواند حیاتی باشد رسیده باشید.

انتخاب رنگ ها نه تنها باید کار یک سازمان را منعکس کند (مثلا رنگ آبی مناسب بانک هاست)، بلکه باید با توقعات کاربر نیز هماهنگ باشد (مثلا قرمز رنگ اخطار است، یا سبز نشان دهنده‌ی جلو رفتن درست یک پروسه). شما باید به گونه ای طراحی کنید که المان هایتان لحن مد نظرتان را منعکس کنند (مثلا فونت sans-sarif برای بیان هیجان یا خوشحالی استفاده می‌شود).

طراحی گرافیک، طراحی احساسی است

گاهی طراحان گرافیک برای صفحات کوچکتر درگیر طراحی احساسی می‌شوند. آنها با دقت بررسی می‌کنند که زیبایی شناسی کارشان چطور همسو با توقعات کاربران است. آنها می توانند با پیش بینی نیازها و ذهنیت کاربران ، قابلیت استفاده از طرح های خود را در یک تجربه روان و یکپارچه افزایش دهند. با در نظر گرفتن روانشناسی کاربر، مهم است که تمرکز خود را روی برخی از ملاحظات مخصوص طراحی گرافیک حفظ کنید. مواردی مثل:

تقارن و تعادل- تکرار- الگو- نسبت طلایی- قانون یک سوم- تایپوگرافی

فرهنگ مخاطب (برای مثال رنگ قرمز که اخطار است در برخی کشورهای غربی نشانه خوش شانسی است. یا مثلا در الگوی خواندن باید چپ به راست بودن یا راست به چپ بودن رسم الخط کشور مقصد را لحاظ کرد)

انواع طراحی گرافیک

در زیر به صورت موردی انواع graphic design را نام می‌بریم و در ادامه هر کدام را به تفضیل شرح می‌دهیم.

طراحی هویت بصری- طراحی بازاریابی و تبلیغاتی- طراحی انتشاراتی- طراحی بسته بندی- طراحی رابط کاربری- موشن گرافیک- طراحی محیطی- هنر و تصویرگری

شما چه یک طراح مشتاق باشید یا به دنبال خدمات طراحی برای بیزینس خود باشید، فهمیدن این 8 نوع از طراحی گرافیک به شما کمک می‌کند تا مهارت درست را برای کارتان پیدا کنید.

هویت بصری

یک برند رابطه ای است بین یک کسب و کار یا سازمان و مخاطبانش. هویت برند، چگونگی برقراری ارتباط سازمان با شخصیت، لحن و ماهیت و همچنین خاطرات، احساسات و تجربیات خود است.

طراحانی که تخصصشان هویت بصری است با سهامداران برندها برای طراحی لوگو، تایپوگرافی، پالت رنگی و کتابخانه تصویری که همه شخصیت برند را نشان می‌دهند همکاری می‌کنند.

طراحی هویت بصری یکی از معمول ترین انواع طراحی می‌باشد. طراحان هویت بصری باید دانشی عمومی در مورد تمام انواعی طراحی گرافیک داشته باشند تا بتوانند المان های طراحی ای ایجاد کنند که مناسب تمام رسانه های تصویری باشد. آنها همچنین باید ارتباطات عالی، مهارت های مفهومی و خلاق، و همچنین علاقه به تحقیق در مورد صنایع، سازمانها، ترندها و رقبا داشته باشند.

طراحی برای بازاریابی و تبلیغات

هنگامی که بیشتر افراد به graphic design فکر می‌کنند، به یاد طرح هایی که برای بازاریابی و تبلیغات استفاده می‌شوند، می‌افتند.

شرکت ها روی تلاش های موفقیت آمیز بازاریابی تکیه می‌کنند تا وارد پروسه تصمیم گیری مخاطب هدفشان شوند. بازاریابی خوب، افراد را براساس خواسته ها، نیازها ، آگاهی ها و رضایت در مورد یک محصول، خدمات و یا برند درگیر می‌کند. از آنجایی که افراد همیشه محتوای بصری را بیشتر مشغول کننده می‌دانند، طراحی گرافیک به سازمان ها کمک می‌کند تا به صورت موثرتری پیشرفت کنند و ارتباط برقرار کنند.

طراحان بازاریابی با صاحبان شرکت ها، رئسا، مدیران یا متخصصان بازاریابی برای ایجاد استراتژی های بازاریابی همکاری می‌کنند. آنها ممکن است تنها و یا به عنوان عضوی از یک تیم خلاق کار کنند.

از طراحی بازاریابی در کجا استفاده می‌شود؟

کارت پستال و تراکت- آگهی های مجله و روزنامه- پوسترها، بنرها و بیلبوردها- اینفوگرافیک- بروشور-تبلیغات روی وسایل نقلیه- قالب های ایمیل مارکتینگ– ارائه های پاورپوینت- منوها- تبلیغات شبکه های مجازی، بنرها و گرافیک ها- تصاوی برای وبسایت ها و وبلاگ ها

طراحان بازاریابی به ارتباطات عالی، توانایی حل مسائل و مهارت مدیریت زمان نیاز دارند. علاوه بر اینکه باید در چندین زمینه‌ی طراحی گرافیک، صفحه آرایی و اپلیکیشن های ارائه ماهر باشند، همچنین باید با تولید برای محیط چاپی و آنلاین نیز آشنایی داشته باشند.

از طراحی بازاریابی در کجا استفاده می شود؟

طراحی رابط کاربری (UI)

رابط کاربری به معنای چگونگی تعامل کاربر با یک دستگاه یا اپلیکیشن است. طراحی UI روند طراحی رابط هایی است که استفاده از آنها را راحت کند و یک تجربه‌ی یوزر فرندلی فراهم کند.

UI تمام چیزهایی که یک کاربر با آنها تعامل دارد را شامل می‌شود_ اسکرین، کیبورد و موس ولی در مفهوم طراحی گرافیک، طراحی UI روی تجربه‌ی بصری کاربران و طراحی عناصر گرافیکی روی صفحه مثل دکمه ها، منوها و… تمرکز می‌کند. وظیفه‌ی طراح UI برقرار تعادل بین جاذبه های زیبایی شناسی و قابلیت های فنی است.

طراحان UI در اپلیکیشن های دسکتاپ، موبایل، وب اپلیکیشن ها و بازی ها تخصص یافته اند. آنها با طراحان UX (طراحی تجربه کاربری) و توسعه دهندگان UI (کد نویسان فرانت) کار می‌کنند.

از طراحی UI کجا استفاده می‌شود؟

طراحی صفحه وب- طراحی تم (در وردپرس و…)- رابط های بازی- طراحی اپلیکیشن

طراحان UI باید مانند بازیکنان تیمی باشند که توسط مهارت های طراحی گرافیک و درک صحیح قوانین UI و UX، طراحی ریسپانسیو و توسعه وب پشتیبانی ‌شوند. علاوه بر اپلیکیشن های گرافیکی، آنها به دانش زبان های برنامه نویسی ای مانند HTML، CSS و JavaScript نیاز دارند.

طراحی انتشارات

انتشارات با مخاطبان از طریق توزیع عمومی ارتباط برقرار می‌کند. آنها به طور سنتی یک رسانه چاپی بوده اند. طراحی انتشارات، نوع کلاسیک طراحی است، مثلا برای کتاب ها، روزنامه ها، مجلات و کاتالوگ ها. اما،‌ اخیرا رشد قابل توجهی در نشرهای دیجیتالی وجود داشته است.

طراحان گرافیگی که در انتشارات تخصص یافته اند، با ویراستاران و ناشران برای ایجاد صفحه آرایی، با انتخاب درست تایپوگرافی و همراهی کردن آن با کارهای هنری، که شامل عکاسی، گرافیک و تصویرگری می‌شود، کار می‌کنند. طراحان انتشارات به صورت فیریلنسر، عضوی از یک آژانس خلاق و یا بخشی از همان شرکت انتشاراتی کار می‌کنند.

از طراحی انتشارات کجا استفاده می‌شود؟

کتاب ها- روزنامه ها- خبرنامه ها- کتاب راهنما- گزارش های سالانه- مجلات- کاتالوگ ها

طراحان انتشارات باید ارتباطات عالی، مهارت صفحه آرایی و مدیریتی داشته باشند. علاوه بر تخصص در طراحی گرافیک، آنها نیاز به درک مدیریت رنگ ها، پرینت کردن و نشر دیجیتال دارند.

طراحی بسته بندی

بسیاری از محصولات به فرمی از بسته بندی برای ذخیره ، توزیع و فروش نیاز دارند. ولی طراحی بسته بندی نیز می‌تواند مستقیما با مصرف کننده ارتباط برقرار کند، که همین موضوع آن را به یک ابزار بازاریابی فوق العاده ارزشمند تبدیل کرده. هر جعبه، بطری و کیسه، هر قوطی یا ظرف شانسی برای تعریف کردن داستان یک برند است.

طراحی بسته بندی فندق

طراحان بسته بندی موکاپ ها و فایل های آماده‌ی پرینت را برای محصولات تولید می‌کنند. این زمینه نیازمند دانش تخصصی روند پرینت و داشتن درک صحیحی از طراحی و ساخت صنعتی می‌باشد.

طراحان بسته بندی ممکن است همه کاره باشن و یا در نوع خاصی از بسته بندی (مثل قوطی های نوشیدنی) و یا صنعت (مثل غذا یا اسباب بازی کودکان) تخصص داشته باشند. کار آنها نیازمند درک مفهومی بسیار بالا و توانایی حل مسائل، بعلاوه‌ی دانش کاری قوی از پرینتینگ و طراحی صنعتی می‌باشد. آنها باید برای رسیدن به تقاضای مشتری، بازاریابان و تولید کنندگان انعطاف پذیر باشند و از ترند های روز آگاهی داشته باشند.

طراحی موشن گرافیک

به زبان ساده، موشن گرافیک ها، گرافیک های متحرک هستند. می‌تواند شامل انیمیشن، صدا، تایپوگرافی، تصویر سازی، ویدیو و افکت های دیگری که در رسانه های آنلاین، تلویزیون و فیلم استفاده می‌شوند، باشد. در سال های اخیر با پیشرفت تکنولوژی و حکمرانی محتواهای ویدیویی، محبوبیت آن بسیار افزایش پیدا کرده است.

طراح موشن گرافیک نیز تخصصی جدید برای طراحان است. موشن گرافیک یکی از جدیدترین انواع طراحی گرافیک است که در تمام پلتفرم های دیجیتال یافت می‌شود و باعث به وجود آمدن ایده ها و فرصت های جدید شده است.

از طراحی موشن گرافیک کجا استفاده می‌شود؟

تبلیغات- لوگو انیمیشن ها- تریلرها- ارائه ها- فیلم های تبلیغاتی- فیلم های آموزشی- وبسایت ها- اپلیکیشن ها- بازی های ویدیویی- بنرها- GIF ها

طراحان موشن گرافیک ابتدا کارشان را با توسعه‌ی صفحات داستانی و سپس جان بخشیدن به آنها با بهره گیری از انیمیشن، ویدیو و هنر سنتی انجام می‌دهند.

طراحی محیطی

طراحی گرافیک محیطی از طریق بصری افراد را به مکانهایی متصل می کند تا تجربه کلی آنها را با ایجاد فضایی به یادماندنی، جالب، یا آموزنده، بهبود ببخشد. طراحی محیطی نوع وسیعی از طراحی می‌باشد.

از طراحی محیطی کجا استفاده می‌شود؟

تابلوها- نقاشی های دیواری– نمایشگاه موزه ها- برندینگ دفتر کار- ناوبری حمل و نقل عمومی- فضای داخلی فروشگاه خرده فروشی- برندینگ استادیوم- فضای رویدادها و کنفرانس 

مسیریابی نوع خاصی از طراحی محیطی است که شامل علائم استراتژیک، نشانه ها و سرنخ های دیدنی ای است که به افراد کمک می‌کند تا بدانند کجا هستند و بدون اینکه گیج شوند به کجا باید بروند.

طراحی گرافیک محیطی یک گرایش چند رشته ای است که ترکیبی از گرافیک، معماری، معماری داخلی، نما و طراحی صنعتی می‌باشد. طراحان با افراد در تمام این زمینه ها همکاری می‌کنند تا طرح شان را برنامه ریزی و پیاده سازی کنند. به همین دلیل این طراحان معمولا هم در رشته graphic design و هم معماری تحصیلات و تجربه دارند.

هنر و تصویرگری (illustration) در طراحی گرافیک

معمولا هنر گرافیکی و تصویرگری را با graphic design یکی می‌دانند، اما آنها کاملا با هم متفاوت هستند. طراحان اجزایی تولید می‌کنند تا با آنها ارتباط برقرار کنند و مشکلی را حل کنند، هنرمندان گرافیک و تصویرگران کار هنری اصیل خلق می‌کنند. هنر آنها شکل های مختلفی دارد، از هنرهای زیبا (fine art) گرفته تا دکوراسیون تا تصویرهای روایت کننده داستان.

هنر و تصویرگری در طراحی گرافیک

با اینکه به لحاظ تکنیکی، هنر گرافیک و تصویرگری طراحی گرافیک به حساب نمی‌آیند، بسیاری از آنها به منظور استفاده های تجاری در زمینه graphic design خلق می‌شوند بطوریکه نمی‌تواند از یکی بدون نام بردن از آن یکی صحبت کنید.

از هنر و تصویرگری در کجا استفاده می‌شود؟

طراحی تیشرت- الگوهای گرافیکی برای پارچه- موشن گرافیک– رمان های گرافیکی- بازی های ویدیویی- وبسایت ها- کتاب های مصور- آلبوم های هنری- جلد کتاب ها- اینفوگرافیک- تصویرگری تکنیکی- هنر مفهومی

گرافیست ها هنگام همکاری با نویسندگان، ویراستاران، مدیران، بازاریابان و مدیران هنری در انواع طراحی های گرافیکی، از هر ترکیبی از رسانه ها و تکنیک ها برای خلق آثار خود استفاده می کنند. آنها معمولا پیش زمینه ای از هنرهای زیبا، انیمیشن یا معماری دارند. مهارت ها و اپلیکیشن هایی که با هم همپوشانی دارند این امکان را ایجاد کرده اند که برخی طراحان گرافیک به عنوان گرافیست و تصویرگر کار کنند و بالعکس.

برای کار مد نظرتان نوع درستی از طراحی گرافیک را انتخاب کنید

طراحی گرافیک زمینه ای دائما در حال رشد است و تقاضا برای طراحان متخصص و ماهر در حال افزایش است. زمانی که دنبال فردی مناسب برای طراحی کار مد نظر خود می‌گردید، دانستن انواع مختلف graphic design به شما کمک می‌کند تا متخصص مد نظر خود را پیدا کنید.

 تیم متخصص ما با داشتن افراد ماهر در تمام زمینه ها قدرت انتخاب بیشتری در اختیار شما می‌گذارد. همچنین تیم ما آماده‌ ارائه مشاوره رایگان در خصوص انتخاب بهترین نوع طراحی گرافیک برای پیشبرد اهدافتان و خدمت گذاری به مشتریان عزیز می‌باشد.