- هنر تجلی بخش زیبایی آفریدگار استــ...
- info@fandoghstudio.ir
- 021-66937069
در بحث فروش و یک تجارت موفق عوامل بی شماری دست به دست هم داده تا یک خروجی با کیفیت به دست بیاید. مواردی که در این پروسه در جریان هستند از طراحی بسته بندی محصول تا کیفیت خود محصول و بی نقص بودن آن و… همگی در جای خود از اهمیت بالایی برخوردارند. بسته بندی محصول یکی از مهم ترین المان های ظاهری فروش است که معرف هویت، ارزش و برند شماست چرا که اولین چیزی است که مخاطب با آن مواجه می شود و با توجه به آن شما را قضاوت خواهد کرد و براساس همان قضاوت انتخاب خواهد کرد. پس منطق حکم می کند صرف وقت و بودجه در طراحی بسته بندی محصول خود کاری کنید که کمترین نقد منفی متوجه شما شود و این ترتیب محبوبیت خود را بالا ببرید و پس از آن نظاره گر تاثیر آن در فروش خود باشید.
طراحی دسته بندی محصول شامل تمام فعالیت هایی است که با توجه به تمام ابعاد بسته بندی محصول از جمله: رنگ، ساختار، تصاویر، تایپوگرافی و .. موجب می شود محصول شما آماده بازاریابی شود که هدف اصلی آن تحقق اهداف بازاریابی از طریق ایجاد ارتباطی متمایز با مصرف کننده و بالا بردن فروش است. دقت کنید بسته بندی تنها پکیجینگ زیبا نیست بلکه یک ابزار بازاریابی است که علاوه بر حفاظت از کالا نشان دهنده هویت کسب و کار شماست بنابراین طراحی بسته بندی یکی از مراحل کار شما خواهد بود و باید به گونه ای باشد که بهترین جنبه های محصول را به نمایش بگذارد و علاوه بر نشان دادن کاربرد اصلی محصول و روش استفاده از آن مخاطب را به خرید تشویق کند.
جدا از اینکه یک طراحی اساسی می تواند محصول شما را از بین محصولات دیگر متمایز کند در اهمیت طراحی بسته بندی باید گفت هرچقدر محصول شما با کیفیت و درجه یک باشد اما فاقد بسته بندی مناسب باشد نه تنها نمی تواند محصول را به خوبی پرزنت کند بلکه به اعتبار و هویت برند شما هم لطمه خواهد زد علاوه بر این شما حین طراحی بسته بندی به صورت فکر شده حفاظت محصول را در نظر می گیرید، حال می توانید تصور کنید در صورت نبود هیچ گونه طراحی چه ضربه ای به اعتماد مشتری خواهید زد.
پس شما به چند دلیل با طراحی بسته بندی محصول به طور مستقیم در فروش خود تاثیر مستقیم خواهید گذاشت:
یکی از مواردی که قطع به یقین بین شما و مشتری هایتان شکاف و فاصله ایجاد می کند تجربه دریافت یک کالا آسیب دیده و یا منقضی است که شما با دقت و وسواس در انتخاب جنس و متریال مناسب جهت بسته بندی می توانید از این امر جلوگیری کنید.
بسته بندی با کیفیت اولین و مهمترین نقش را در بازاریابی محصول شما بازی میکند. شما باید با یک طراحی جذاب و کاربردی هویت برند خود را در ذهن مخاطب ماندگار کنید و بدین ترتیب مشتری را به سمت خود جذب کنید و این همان تفاوتی است که از آن صحبت می کنیم.
استفاده از بسته بندی هایی که حتی پس از مصرف کالا باز هم برای مخاطب کارایی دارند نمونه کامل ایجاد یک تجربه دلچسب است. بعضی از بسته بندی ها چنان جذاب هستند که مشتریان گاهی برای استفاده از همان بسته بندی به خرید محصول شما اقدام می کند. یا برعکس در مواردی که مشتری صرفا از سر نیاز اضطراری محصولی را بدون توجه به بسته بندی خریداری می کند، بعدها حین مصرف و یا قبل و بعد از آن حتما به این موضوع توجه نشان خواهد داد.
حال که با مفهوم و اثرات بسته بندی محصول آشنا شدیم نوبت به بررسی ویژگی های یک طراحی ممتاز می رسد:
ارتقا فروش: تفاوت در رنگ و شکل ظاهر می تواند در کنار صدها محصول دیگر در فروشگاه توجه ها را به سمت محصول شما جلب کند و همچنین با استفاده از تکنیک های مختلف طراحی گرافیک می توان این تمایز رابیشتر هم کرد و بدین ترتیب موجب ارتقا فروش محصول خود شد.
اندازه بسته بندی: با وجود یک طراحی حرفه ای می توان با تمرکز روی اندازه و ظاهر بسته بندی فروش محصول خود را بالا برد چرا که اندازه بسته برای فروشنده جهت چیدن در قفسه ها یک موضوع بسیار مهم است. گاهی اندازه های بزرگ بسته بندی شانس فروش بیشتری دارند و این به تشخیص فروشنده بستگی دارد. پس با طراحی درست و هوشمندانه من جمله انتخاب صحیح اندازه می توان در بخش فروش عمده شانس خود را بالا برد.
حامی محیط زیست بودن: یکی دیگر از فاکتورهایی که جز طراحی بسته بندی محسوب می شود و موجب تاثیر مثبت در فروش می شود استفاده از متریال قابل بازیافت در بسته بندی است. محصولات با بسته بندی تجزیه پذیر که آسیب کمتری به محیط زیست وارد می کنند در ذهن همه ما امتیاز مثبتی دارند و می توان گفت فروش بهتری هم دارند.
گرافیک بسته بندی: به کار بردن تصاویر و رنگ های متنوع و جذاب موجب ارتباط مؤثر با مشتری و در نتیجه فروش خواهد شد.
اشتباهاتی که در طراحی بسته بندی محصول نباید به آن ها مرتکب شوید