- هنر تجلی بخش زیبایی آفریدگار استــ...
- info@fandoghstudio.ir
- 021-66937069
جلوههای بصری، از گذشته تا کنون از اهمیت بسیار بالایی نزد مخاطبان در حوزه های مختلفی چون تبلیغات و… برخوردار بودهاند. بطور کلی، تصاویر راحتتر از متون میتوانند پیام را به مخاطب منتقل کنند و از این بابت در حوزه دیجیتال مارکتینگ و شاخه های مختلف تبلیغات نیز در سطوح بسیار حرفهای به آن پرداخته شدهاست. یکی از موضوعات مطرح در صنعت تبلیغات، عکاسی تبلیغاتی میباشد. این شاخه از عکاسی خصوصا در سالهای اخیر بسیار پرطرفدار شده و افرادی که علاقهمند به حوزه عکاسی حرفهای هستند گرایش بالایی به شاخه تبلیغاتی پیدا کردهاند.
فروش کالا و خدمات به مشتریان، نیازمند این است که در وحله اول بتوان به بهترین شکل آن را به مشتری معرفی کرد و نمایش داد. بنابراین، عکاسیهای و غیرحرفهای و عکسهای بیکیفیت میتوانند اثر بسیار منفی روی فروش محصولات بگذارند.
جالب است بدانید که بسیاری از اقلام غیرضروری که این روزها از آمار فروش بالایی برخوردار هستند، همگی فروش خود را مدیون عکاسی تبلیغاتی حرفهای هستند. بنابراین، عکسی که برای تبلیغ کالا و خدمات خود انتخاب میکنید سرنوشت فروش شما را تا حد زیادی مشخص خواهد کرد.
عکاسی شاخهای از هنر محسوب میشود. بارها شده که با دیدن یک عکس بسیار حرفهای و باکیفیت، احساسی مشابه دیدن یک اثر هنری مانند نقاشی به ما دست دادهاست. بنابراین، ورود به شاخه عکاسی، همانند دیگه شاخههای هنری در ابتدا نیازمند ذوق هنری است.
البته این به آن معنی نیست که از استعداد فوقالعادهای برخوردار باشید! سلیقه و ذوق و به عبارتی بهتر، داشتن درک زیبایی شناختی در عکاسی، بسیار بیشتر از استعداد میتواند نتیجهبخش باشد.
از دیگر پیشنیازهای عکاسی تبلیغاتی، داشتن تسلط بر نرمافزارهای ویرایش عکس میباشد. برای مثال یکی از نرمافزارهای بسیار محبوب فتوشاپ میباشد. داشتن آگاهی لازم و کافی، و همچنین یادگیری استفاده از نرمافزارهای مورد نیاز در عکاسی حرفهای تبلیغاتی میتواند تضمینی برای ورود عکاسان این حوزه به بازار کار مرتبط شود.
قبل از داشتن یک دوربین عکاسی حرفهای، یک عکاس ابتدا باید در بخش روانشناختی عکاسی نیز حرفی برای گفتن داشته باشد. آگاهی داشتن از روانشناسی رنگها و همچنین دانستن نحوه استفاده درست از زاویه نور برای تحریک قوه بینایی مخاطب، از موارد مهمی است که پیشنیاز ورود به دنیای عکاسی میباشد.
درصورتیکه فردی علاقهمند به حرفه عکاسی، با داشتن پیشنیازهای اشارهشده وارد حوزه عکاسی سبک تبلیغاتی میشود،حالا زمان آن است که با شناسایی نیازهای مخاطب و بکارگیری هنر و دانستههای خود یک اثر هنری خلق کند.
بطور خلاصه، وظیفه اصلی یک عکاس تبلیغاتی، به نمایش درآوردن محصول به شکلی بسیار تاثیرگذار است. میزان این تاثیرگذاری زمانی میتواند سنجیده شود که میان تعداد بازدید و تعداد فروش ارتباط نزدیکی وجود داشتهباشد. استفاده از روانشناسی رنگها برای تحتتاثیر قرار دادن ناخودآگاه مخاطب و همچنین استفاده از نور مناسب برای تحریک حس بصری مخاطبان، به مقدار قابلتوجهی میتواند یک رابطه معقول بین تعداد بازدید و تعداد فروش برقرار نماید.
یکی از مسائل مهمی که این روزها ذهن مخاطبان را به هنگام خرید اینترنتی محصولات درگیر کرده، موضوع واقعی یا غیرواقعی بودن عکس محصولات میباشد. با توسعه نرمافزارهای ویرایش عکس، برخی از افراد فعال در این زمینه، برای فریب مخاطبان و دریافت پول بیشتر از کارفرما، عکسهایی غیرواقعی تولید میکنند. برای مثال رنگ محصول را به قدری شفاف میکنند که عملا از رنگ نسخه اصلی فاصله میگیرد.
یا محصولاتی که از ابعداد کوچکی برخوردار هستند را به گونهای عکاسی میکنند که به چشم بیننده از ابعاد بزرگتری برخوردار باشند. فریب مخاطبان از مسائل غیراخلاقیای است که در هنگام عکاسی تبلیغاتی باید از آن اجتناب کرد. ویرایش عکسها باید صرفا در حدی انجام شود که توجه بیننده را به خود جلب کنند و نه اینکه محصولی اغراقشده را برای وی به نمایش دربیاورند.
بطور کلی، صنعت تبلیغات بهمنظور ترغیب بیشتر مخاطبان به استفاده از محصولات و خدمات یک کسبوکار توسعه پیدا کردهاست. در حال حاضر، صنعت تبلیغات یکی از قدرتمندترین صنعتهای یک کشور است که در اقتصاد نیز تاثیر بسزایی دارد. برای تاثیرگذاری بیشتر یک تبلیغ، نیاز است از روشهای مختلف بهره گرفته شود تا هرروز بیشتر از دیروز بتوان مخاطبان را تحت تاثیر قرار داد. همین موضوع، پویایی چشمگیری به صنعت تبلیغات داده که سرعت پیشرفت آن را بسیار بالا بردهاست.
قوه درک بصری انسانها از اولین حسهایی است که تحت تاثیر قرار میگیرد. بنابراین، با گسترش هنر عکاسی و شناسایی پتانسیل آن توسط صنعت تبلیغات، طولی نکشید که عکاسی تبلیغاتی به یکی از پایهترین شاخههای عکاسی و تبلیغات تبدیل شد.
هدفی که در این حوزه از عکاسی دنبال میشود، تحریک قوه بصری انسانهاست. با استفاده از رنگ و نور، میتوان عکسهایی خلق کرد که مخاطبان را برای خرید محصول مورد نظرشان مطمئن کند.
اگر شما هم از دسته افرادی هستید که از عکاسی بهمنظور تبلیغات لذت میبرید، چند نکته مهم وجود دارد که رعایت آنها میتواند یک خروجی بسیار حرفهای را به ارمغان بیاورد.
یکی از نکاتی که این روزها بسیار به آن توجه میشود توجه به اصل سادگی، و به عبارتی دیگر دنبال کردن سبک مینیمالیسم است. در این سبک محبوب عکاسی، از پشت صحنههای شلوغ اجتناب میشود. موضوع بسیار جالب در این سبک، اصل استفاده از رنگهای خنثی است. پیشترها تصور میشد که تنها با استفاده از رنگهای زنده میتوان توجه مخاطب را جلب کرد. اما با معرفی سبک مینیمالیسم، عکاسان متوجه شدند که رنگهای دیگر نیز اگر به شکل درستی استفاده شوند میتواند حتی بیشتر از رنگهای جیغ روی مخاطبان تاثیر بگذارند.
هدف عکاس بالا بردن آمار فروش محصولات از طریق عکاسی تبلیغاتی است. بنابراین عکاس باید بتواند در زمان عکاسی، لوگوی محصول را به شکلی کاملا حرفهای به نمایش دربیاورید. اگر بتوانید لوگو را به زیبایی از طریق عکس در ذهن مخاطب حک کنید، این نشان میدهد که توانستهاید یک عکس کاملا حرفهای را خلق کنید.
در تنظیم نور دچار افراط و تفریط نشوید. هم میزان نور زیاد و هم کم، میتواند عکس شما را کاملا معمولی جلوه دهد و بر این اساس نمیتوان از آن عکس بهمنظورهای تبلیغاتی استفاده کرد.
تبلیغات از مهمترین پایههای اقتصاد بشمار میرود. عکاسی تبلیغاتی یکی از گرایشهای عکاسی است که از بخشهای مهم تبلیغات محسوب میشود. برای اینکه بتوانید از محصولی، حرفهای عکاسی کنید میبایست نکاتی همچون استفاده از پالت رنگی و زاویه و میزان نور مناسب را رعایت نمایید.