- هنر تجلی بخش زیبایی آفریدگار استــ...
- info@fandoghstudio.ir
- 021-66937069
برای رسیدن یک وبسایت به صفحه اول و رتبههای برتر گوگل، هر محتوایی نمیتواند کارساز باشد. محتوای همیشه سبز (یا محتوای سبز) میتواند رسیدن وبسایتها به رتبههای برتر و ماندن آنها در جایگاه خود را تضمین کند.
این روزها، محتوا بخش بزرگ و مهمی از دیجیتال مارکتینگ را به خود اختصاص دادهاست. در دیجیتال مارکتینگ، چه در سطح وبسایتهای اینترنتی و چه در سطح شبکههای اجتماعی، ارزشی که یک محتوا میتواند برای یک کسبوکار به ارمغان بیاورد دیگر بر کسی پوشیده نیست. برای یک وبسایت هیچ چیز مهمتر از کسب امتیاز بالا در سه حوزه E-A-T نیست و یک محتوای خوب است که میتواند امتیاز بالایی را در این سه زمینه برای وبسایتها کسب کند. سوال اینجاست که آیا هر نوع محتوایی میتواند این انتظار را برای وبمسترها و صاحبان وبسایتها فراهم کند؟
قبل از پرداختن به تعریف مفاهیم دیگر، بهتر است ابتدا با معنای کلمه محتوای همیشه سبز بیشتر آشنا شویم. کلمه همیشه سبز (evergreen) را عموما برای درختانی بکار میبرند که در تمام طول سال و در هر فصلی از سال سبز هستند و مانند دیگر درختان شاخه و برگ خود را از دست نمیدهند و رنگ برگهایشان زرد نمیشود. به عبارتی دیگر، این درختان همیشه تازه هستند.
در دنیای محتوا، محتوای سبز (evergreen content) نیز به محتواهایی اطلاق میشود که هرگز تازگی خود را از دست نمیدهند و در ماهها، سالها و دورههای متفاوت نیز همیشه همان محتوا باقی میمانند و ارزش و میزان جستجوی خود را از دست نمیدهند. این گونه محتواها، از موضوعاتی برخوردار هستند که ترند روز نیستند. چرا که ترند روز همانطور که از نامش پیداست برای یک دوره زمانی کوتاه است و بعد از آن، محتوای مربوط به اینگونه موضوعات ارزش خود را از دست میدهند.
برای مثال، شاید موضوع رنگ سال ۲۰۲۲ برای همه جذابیت داشته باشد و از سرچ بالایی نیز برخوردار باشد. اما این یک محتوای همیشه سبز نیست چرا که به محض ورود به سال ۲۰۲۳ ارزش خود را از دست خواهد داد. یا مثال واضح دیگر قیمتهای لحظهای و روزانه هستند. مثلا قیمت ارز، طلا یا قیمت سهام شرکت و… این ها همگی موضوعات هستند که صرفا در بازه زمانی کوتاهی از سرچ بالایی برخوردار هستند و بعد از مدتی، ارزش خود را از دست میدهند.
اما به موضوعاتی مثل تاریخچه شرکتهای بزرگ و تاثیرگذار، راز موفقیت افراد تاریخ ساز، تاثیر ورزش بر سلامتی، موضوعات روانشناسی و… نگاه کنید. اینگونه موضوعات متعلق به یک دوره کوتاه مدت نیستند. برای مثال راز موفقیت استیو جابز ده سال پیش هم جستجو میشد، الان هم جستجو میشود و در آینده نیز جستجو خواهد شد. به بیان ساده، موضوعاتی که تاریخ انقضا ندارند بعنوان تیتر محتواهای همیشه سبز انتخاب میشوند.
E-A-T مخفف سه عبارت تخصص (Experties)، اعتبار (Authoritativeness)، و قابلاعتماد بودن (Trustworthiness) است. این سه مفهوم بهعبارتی، پایه و اساس سئو و مدیریت محتوا را تشکیل میدهند.
محتوای همیشه سبز هیچگاه بدون استراتژی تولید نمیشود. متخصصان حرفهای سئو همواره با چیدن استراتژیهای متفاوت سعی در گرفتن بیشترین ورودی برای وبسایت ها را دارند. ورودی بیشتر مستلزم حضور در نتایج صفحه اول گوگل است و حضور در این جایگاهها نیز به امتیاز بالای وبسایتها نزد گوگل برمیگردد.
برای گوگل تخصص، اعتبار و قابلاعتماد بودن محتوای یک وبسایت از ارزش بالایی برخوردار است. این روزها که بازار محتواهای زرد بسیار داغ است، مخاطبان کم کم اعتمادشان را به مطالب داخل سایتها از دست میدهند. اما تولید یک محتوای سبز با کیفیت بالا در تمام زمینههای E-A-T، میتواند ورودی و امتیاز قابل توجهی را برای یک سایت به ارمغان بیاورد.
برای دریافت امتیاز E-A-T بالا، میتوان بیشتر از اخبار ترند روز، روی محتواهای سبز حساب کرد. بنابراین، تولید اینگونه محتواها میبایست تخصصی انجام شود و همچین تا حد ممکن از منابع مختلف استفاده کرد و منابع را در مقاله ذکر کرد تا اعتبار محتوا را بالا ببرد و آن را قابل اعتماد سازد. تولید محتوای آموزشی با کیفیت نیز از موضوعات سبز بهحساب میآید و میتواند به مقدار بسیار زیادی امتیاز E-A-T یک سایت را بالا ببرد.
در تولید محتوا برای یک سایت، بیشترین تمرکز باید بر روی محتواهای همیشه سبز باشد. مقالاتی با موضوعات همیشه سبز، همواره برای وبسایتها ورودی خواهند داشت. بنابراین، در زمان چیدن استراتژی سئو یک سایت، متخصصان سئو میبایست تولید مقالات سبز را در اولویت خود قرار دهند.
حال ممکن است این سوال پیش بیاید که، آیا دیگر نباید محتواهای زودگذر تولید کرد؟ همانطور که اشاره کردیم، محتواهای زودگذر در بازه زمانی ترند خود، اتفاقا از سرچ و ورودی بالایی نیز برخوردار هستند. بنابراین، وجود موضوعات ترندمحور نیز میتواند کمک شایانی به بالا رفتن ورودی سایتها بکند، اما صرفا بعنوان یک محتوای کمکی. برخی وبسایتها برای تولید بیشترین تعداد محتوا و گرفتن بیشترین تعداد ورودی، دقیقا عکس موضوع بالا رفتار کرده و بیشترین تمرکز را بر روی تولید محتواهای زودگذر گذاشتهاند و تنها هر از چندگاهی یک محتوای همیشه سبز تولید میکنند.
یک استراتژی درست از موضوعات شامل تاریخ انقضا بعنوان کمکی برای بالا بردن ورودی سایت استفاده میکند، اما بیشترین سرمایهگذاری را روی موضوعات همیشه سبز انجام میدهد. بنابراین، در پاسخ به سوال بالا، باید گفت که غافل شدن از محتوای غیرسبز درست نیست و باید با یک برنامهریزی صحیح به تولید آنها نیز اقدام کرد.
شاید در زمان انتخاب موضوع محتوا با این مشکل روبرو شوید که: این موضوع کامل سبز نیست پس بهدرد نمیخورد. اما موضوع مهم آن است که اگر بین سبزمحور بودن و ترندمحور بودن موضوعات یک طیف فرضی را متصور شویم، همیشه سبز بودن یک محتوا در یک انتهای طیف و ترند لحظهای بودن یک محتوا در دیگر انتهای این طیف فرضی قرار میگیرند. موضوعاتی که وجود دارند در بین این طیف، از لحظهایترین تا سبزترین، قرار گرفتهاند.
بنابراین متخصصان سئو میتوانند با شناسایی موضوع مرتبط با یک وبسایت، جایگاه آنها را روی این طیف مشخص کنند و بر این اساس، با رعایت اولویت داشتن همیشه سبزترینها، به انتخاب موضوعات موردنظر خود بپردازند.
جالب است بدانید که طبق آمار، بالای ۷۰ درصد از افرادی که در اینترنت به جستجو موضوعات موردنظر خود میپردازند، عملا از صفحه اول گوگل آنورتر نمیروند. بنابراین وبسایتی برد خواهد کرد که بتواند خود را به صفحه اول گوگل برساند.
تحقق این امر، مستلزم داشتن یک استراتژی حرفهای سئو سایت و تولید صحیح محتوا است. هر محتواهایی نمیتواند در طولانی مدت یک سایت را به رتبه بالا برساند و از آن مهمتر، نمیتواند در بازه زمانی طولانی سایت را در همان جایگاه نگه دارد. بنابراین باید روی تولید محتوا و مقالاتی تمرکز کرد که بتوانند ارزش سایت را نزد کاربرد و گوگل بالا ببرند.
به اینگونه مقالات عنوان محتوای همیشه سبز دادهاند. این نوع محتواها که هدفگیری اصلیشان به سمت سه مفهوم تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن است (E-A-T)– تاریخ انقضا ندارند و در تمام دورهها میتوانند برای سایت ورودی داشته باشند، ارزش سایت را بالا ببرند و ماندن آن در رتبههای برتر گوگل را تضمین نمایند.