- هنر تجلی بخش زیبایی آفریدگار استــ...
- info@fandoghstudio.ir
- 021-66937069
بیلبوردهای تبلیغاتی از قدیم الایام یکی از محبوب ترین روش های تبلیغاتی به شمار میآمدند. قرار گرفتن در معرض دید عمومی احتمالا یکی از مهم ترین دلایلی است که این روش تبلیغاتی را اینقدر پرطرفدار کرده است. طراحی یک بیلبورد تبلیغاتی جذاب در ظاهر شاید کار ساده ای بنظر برسد، اما زمانی که دقیق تر به این مسئله نگاه میکنیم، متوجه میشویم قواعدی برای این کار وجود دارد که کار طراحان حرفه ای بیلبوردهای تبلیغاتی را از دیگر طراحان متمایز میکند.
بیلبوردهای تبلیغاتی گران هستند. از طرف دیگر نیز برای رسیدن به بیشترین بازدهی، یک بیلبورد هرگز کافی نیست. هزینه و زمان دو فاکتور مهمی هستند که هنگام اقدام به طراحی بیلبورد باید مد نظر قرار گیرند. مدت زمان اجارهی بیلبوردهای تبلیغاتی کوتاه است و همانطور که گفتیم هزینه های آن نیز سرسام آور هستند. پس، برای گرفتن بهترین بازخورد ممکن از تبلیغات بیلبوردی نکاتی طلایی وجود دارند که عمل کردن و رعایت کردن آنها میتواند کسب و کار افراد را چندین پله به جلو بیندازد و هزینهی صرف شده برای بیلبوردها را به جیب هایشان باز گرداند.
در ادامه قصد داریم رازها و نکاتی را برای شما بازگو کنیم که در طراحی یک بیلبورد تبلیغاتی جذاب باید رعایت شوند. بر کلمهی جذاب تاکید داریم چرا که در صورت رعایت نکردن این نکات شاید شما بتوانید بیلبورد خوبی طراحی کنید، اما این بیلبورد همانند بیلبوردهای عادی دیگر خواهد بود و نمیتواند به خوبی وجه تمایز برند شما با دیگران را به نمایش بگذارد. خاص بودن یک تبلیغ نمایانگر خاص بودن برند مد نظر نیز میباشد. پس با در نظر گرفتن این نکات، ابزارهای حرفه ای طراحی بیلبوردهای تبلیغاتی خود را به دست گرفته، در طراحی خود تجدید نظر کنید و آن ها را دوباره از نو طراحی کنید.
اگر دقت کرده باشید، این روزها کلمه مینیمال زیاد به گوشمان خورده است. مینیمالیسم یک سبک تفکر و زندگی است که به معنای ساده گرایی میباشد. مینیمالیسم خود را به این دو مفهوم محدود نکرده و توانسته راه خودش را به هنر نیز پیدا کند. طراحی بیلبورد تبلیغاتی یک هنر است. پس راه یافتن سبک مینیمال به این هنر نیز یک امر طبیعی است. اما ساده بودن را با حوصله سر بر بودن اشتباه نگیرید. سادگی مینیمالیسم باعث میشود حواس شما بیشتر به عناصر اصلی معطوف شود. طراحی های سبک مینیمال از بکار بردن المان ها و عناصری که حواس بیننده را پرت میکنند و انرژی او را با تمرکز بر موارد غیر ضروری هدر میدهند، خودداری میکنند.
باید به یاد داشته باشید تبلیغاتی که روی بیلبوردها نمایش داده میشوند، مخاطبانشان اکثرا افراد در حال رانندگی هستند. راننده به طور متوسط تنها 6 الی 10 ثانیه فرصت نگاه کردن به تبلیغ مورد نظر را دارد. طراحی بیلبورد باید به گونه ای ساده و گیرا انجام بگیرد که در همان مدت زمان کوتاه بتواند هدف تبلیغ را به خواننده منتقل کند و از شلوغ کاری هایی که تنها باعث گیج شدن مخاطب میشوند پرهیز کند.
وقتی از مختصر صحبت میکنیم منظورمان چیست؟ با توجه به مدت زمانی که مخاطب بیلبوردهای تبلیغاتی زمان دارد تا یک تبلیغ را ببیند، به طور متوسط ایده آل ترین تعداد کلماتی که میتوان در یک بیلبورد استفاده کرد عددی بین 6 تا 7 کلمه است. مخاطب در حالت عادی که در خانه نشسته نیز حوصله خواندن متون طولانی را ندارد چه برسد به وقتی که در حال رانندگی باشد! در این زمان طبق تحقیقات انجام شده مناسب ترین حالت برای رانندگان خواندن 6 الی 7 کلمه است. پس طراح یک بیلبورد باید با بکارگیری ایده پردازی در طراحی بیلبوردهای تبلیغاتی تمام هدف یک تبلیغ را در این تعداد محدود کلمات جای دهد. گاهی اوقات شعار برند شما آنقدر جذاب است که خودش به تنهایی میتواند به عنوان متن یک تبلیغات به کار رود.
وقتی حرف از بیلبوردهای تبلیغاتی میشود ذهنمان به سمت بردهای بزرگ با کلمات بزرگ و پررنگ میرود. دلیل آن واضح است. بیلبوردهای تبلیغاتی باید به نحوی طراحی شوند که مخاطب راننده از فاصله دور بتواند آن را ببیند و همچنین متوجه منظور آن نیز شود. یعنی تمام عناصر بکار رفته باید آنقدر واضح باشند که تبلیغ را برای مخاطب خوانا کنند. به همین دلیل باید از حروف با فونت های بزرگ و با رنگ های پررنگ استفاده کنید.
در قسمت بالا اشاره کردیم که باید از تعداد حروف محدودی در طراحی تبلیغات بیلبوردی استفاده کنیم. اما گاهی اوقات پیش میآید که همان چند کلمه نیز نیازی به وجودشان نیست. چرا که محصول یا خدمتی که توسط شرکتی ارائه میشود میتواند تبلیغ خود را در قالب یک داستان کوتاه تصویری برای مخاطب به نمایش دربیاورد. این روش میتواند تبلیغ شما را به یکی از جذاب ترین تبلیغات بیلبوردی تبدیل کند. نیاز آن خلاقیت طراح است تا بتواند با استفاده از عناصر طراحی در عین حال ساده، مفهوم تبلیغ را در قالب یک داستان تصویری بسیار کوتاه به مخاطب منتقل کند.
به عنوان یک طراح باید همیشه تعادلی بین چشمگیر بودن و احتیاط را رعایت کنید. احتیاط به این معنی که اکثر مخاطب های بیلبوردهای تبلیغاتی در حال حرکت خصوصا با ماشین هستند (هنگام طراحی زیاد روی ترافیک حساب باز نکنید!). پس اگر طراحی بیلبورد شما به گونه ای باشد که حواس راننده به کلی پرت شود خسارات جبران ناپذیری به بار میآید. این هنر طراح است که بتواند حواس راننده را تنها برای چند لحظه کوتاه به خود معطوف کند. یعنی کاری کند که تبلیغ آنقدر جذاب بنظر برسد که دید راننده را به خود جلب کند، و از طرف دیگر آنقدر ماهرانه تبلیغ را طراحی کرده باشد که بتواند در همان چند لحظهی کوتاه تمام هدف برند از تبلیغ را به مخاطب منتقل کند تا او به راحتی بتواند از بیلبورد چشم بردارد و به راه خود ادامه دهد.
به طور کلی، تبلیغاتی که در یک نگاه بیننده را متوجه منظور خود میکنند و آن را در ذهن مخاطب ثبت میکنند طراحی های بیلبوردهای تبلیغاتی حرفه ای به شمار میروند. تبلیغات پیچیده ای که نتوانند در مدت زمان محدود چند ثانیه ای پیام مورد نظر را به مخاطب منتقل کنند و باعث شوند چشم بیننده بیش از مدت زمان ایمن روی تبلیغ بماند، هرچقدر هم که جذاب طراحی شده باشند، از نظر کیفی رتبه پایینی را به خود اختصاص خواهند داد.