- هنر تجلی بخش زیبایی آفریدگار استــ...
- info@fandoghstudio.ir
- 021-66937069
برای پاسخ به سوال بالا، شاید باید باری دیگر به تعریف دقیقی از تیزرهای تبلیغاتی بپردازیم. یک تیزر تبلیغاتی نوعی از تبلیغات است که برای به اشتراک گذاشتن میزان کافی از اطلاعات یک محصول، برای جلب توجه مخاطب طراحی میشود. بیشتر مانند مجموعه ای از سرنخ ها میباشد که به قصد ایجاد سر و صدا برای معرفی یک محصول یا خدمات ساخته میشود. اولین طراح تیزرهای تبلیغاتی احتمالا الهام این طرح تبلیغاتی را از کلمهی teasing انگلیسی به معنای سر به سر گذاشتن گرفته است.
در واقع در این نوع از تبلیغات، تمام اطلاعات به مخاطب نمایش داده نمیشود و قصد طراحی آن برانگیختن حس کنجکاوی در مخاطبان میباشد. فرمت های تبلیغاتی متنوعی وجود دارند که میتوانند به میزان زیادی در جلب توجه مخاطبان موثر واقع شوند، اما موضوع مهمی که همواره باید در نظر گرفت این است که کدام نوع از این تبلیغات نسبت به بقیه از بازخوردهای بالاتری برخوردار است. این روزها که پلتفرم های آنلاینی مانند اینستاگرام برای پخش تبلیغات به میزان بسیار زیادی از محبوبیت رسیده اند، نشان داده اند که تبلیغات با محتوای ویدیویی از تاثیر بیشتری نسبت به دیگر محتواهای تبلیغاتی برخوردار است.
حقیقت امر اینجاست که تاریخچهی دقیقی از اولین طراح تیزرهای تبلیغاتی در دست نیست. اما میتوان شروع حضور این فرمت تبلیغاتی را به چهارمین دهه از قرن نوزدهم میلادی نسبت داد، زمانی که بین یک مسابقهی ورزشی تبلیغات معرفی یک برند ساعت پخش شد. متخصصان آن زمان را شروعی برای حضور تیزرها در دستهی تبلیغات در نظر گرفته اند. اما در مورد خود طراح اطلاعاتی در دسترس نیست. البته موضوعی که اهمیت دارد خلاقیت طراح اولین تیزرهای تبلیغاتی در بازی با حس کنجکاوی افراد بود.
این نشان دهندهی هوش و ذکاوت او در استفاده از حواس مختلف انسان ها در جذب هر چه بیشتر مخاطبان بود. به طور کلی تمامی فرمت های تبلیغاتی روزی توسط فردی برای اولین بار ارائه شده اند. درست است که داشتن اطلاعات در مورد چنین افرادی میتوانست برای الگو برداری مورد بسیار مناسبی باشد، اما حتی در دسترس نبودن اطلاعات کافی نیز نباید از اهمیت این موضوع برای افرادی که به دنبال ایده پردازی و کشف و نوآوری های جدی هستند، بکاهد.
تبلیغات با هدف جلب تمرکز و نگاه مخاطبان به کالا و خدمات به وجود آمده است. هر تبلیغی با دست گذاشتن روی یک نقطه از حواس افراد آن ها را به سمت خود میکشاند. مثلا پوسترهای تبلیغاتی به میزان بسیار زیادی حواس بینایی مخاطبان را هدف میگیرند. همانطور که اشاره کردیم، تیزرهای تبلیغاتی نیز حس کنجکاوی افراد را قلقلک میدهند. جدیدترین متدهای طراحی تیزرهای تبلیغاتی همگی روی این موضوع تمرکز دارند که چگونه مخاطب را برای پیدا کردن جواب اصلی به دنبال خود بکشانند.
احتمالا اولین طراح تیزرهای تبلیغاتی نیز با همین روش بود که توانست جامعه و شرکت های تبلیغاتی را برای قبول این شیوهی جدید تبلیغاتی متقاعد کند. معرفی هر چیزی در ابتدا با سختی ها و رد شدن های متعدد از سوی جامعه و شرکت های وابسته و مربوطه روبرو است. اما حالا میبینیم که چگونه طراحی تیزرهای تبلیغاتی به یکی از ترندترین شیوه های تبلیغاتی بدل شده و خلاقانه ترین تیزرهای تبلیغاتی دنیا چگونه برای رسیدن به این عنوان تلاش و کوشش زیادی به خرج داده اند.
از ساخت تا انتشار یک تیزر تبلیغاتی مراحلی وجود دارند که با طی کردن صحیح آن ها میتوان امیدوار به یک نتیجهی موفقیت آمیز بود. اما موضوعاتی در این بین وجود دارند که تفاوت بین افراد آماتور در طراحی تیزرهای تبلیغاتی را با افراد حرفه ای در این زمینه مشخص میکند.
کسی که به عنوان اولین طراح در زمینه تیزرهای تبلیغاتی فعالیت خود را آغاز کرد قطعا از دو مولفهی بسیار مهم برخوردار بود، یکی تخصص در زمینه استفاده از ابزارهای ساخت تیزرها و دیگری بهره گیری از عنصر خلاقیت. البته باید اشاره کرد در زمانی که اولین تیزرها طراحی میشدند و قبل از آن که این روش تبلیغاتی هنوز معرفی نشده بود، قاعدتا ابزارهای مخصوصی هم که صرفا برای ساخت تیزرها توسعه یافته باشند وجود نداشتند.
اما با همان ابزارهای محدود نیز طراح اولیه لزوم تسلط داشتن بر قسمت فنی را ثابت کرد. موضوع دیگر بهره گیری از خلاقیت است. از آنجایی که تیزرها باید اطلاعاتی را در اختیار مخاطبان قرار دهند که نه آنقدر زیاد باشد که حس کنجکاوی افراد را از بین ببرد و نه آنقدر کم که اصلا هیچ تصوری در بیننده به وجود نیاورد، این کار نیازمند دقت و تخصص بالا میباشد تا به بهترین نحو ممکن انجام شود. این ها اصولی بودند که اولین طراح تیزرهای تبلیغاتی در ساخت تیزرها به کار میبرد و تا به حال نیز توجه و تمرکز کافی روی این دو مورد از الزامات ساخت تیزرهای تبلیغاتی میباشد.
قطعا زمانی که اولین طراح تیزرهای تبلیغاتی کار خود را آغاز کرد، سیستم ساخت تیزرها به پیچیدگی حالا نبود. شاید در آن زمان هنوز روش های ساخت تیزرها تا حد امروز توسعه نیافته بودند. امروزه میدانیم که برای ساخت تیزرها میتوانیم از سه روش اصلی استفاده کنیم. به روشی که در آن از افراد و مکان های واقعی استفاده میکنند تیزرهای رئال، به تیزرهایی که در آن ها از کاراکترها و فضای انیمیشنی استفاده میشود تیزرهای انیمیشن، و به بهره گیری از هر دو این روش ها به صورت همزمان تیزر رئال انیمیشن میگویند.
البته این موضوع پویایی صنعت تبلیغاتی را نشان میدهد. تبلیغات برای اینکه بتوانند به حیات خود ادامه دهند، مستلزم پیدا کردن راهی جدید برای ارائه مطالب به شکلی منحصر بفرد به مخاطبان میباشند. بنابراین، پیدا شدن شیوه های جدید از زمان طراحی اولین تیزرهای تبلیغاتی امری طبیعی محسوب میشود.
در این مقاله اولین تیزر تبلیغاتی طراحی شده را برای شما توضیح دادیم. اما متاسفانه اطلاعات دقیقی در مورد اولین طراح تیزرهای تبلیغاتی در دسترس نیست. اما موضوع قابل اهمیت دیگر درک اهمیت پیدایش و مقبولیت این روش تبلیغاتی از جانب جامعه و شرکت های تبلیغاتی میباشد. تیزرهای تبلیغاتی از جمله روش های تبلیغاتی قدیمی ای میباشند که تا به امروز محبوبیت خود را حفظ کرده اند.
حتی میتوان گفت به دلیل بالا رفتن محبوبیت محتواهای تبلیغاتی ویدیویی در این دوران، محبوبیت تیزرهای تبلیغاتی نیز نسبت به قبل افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.