- هنر تجلی بخش زیبایی آفریدگار استــ...
- info@fandoghstudio.ir
- 021-66937069
سئو یکی جالبترین و در عین حال پیچیدهترین مفاهیمی است که در سالهای اخیر بسیار بر سر زبانها افتادهاست. از زمان افزایش رقابت بین کسبوکارها در سطح پلتفرمهای آنلاین، صاحبان مشاغل به فکر انجام اقداماتی برای جلو افتادن از رقبای خود در اینترنت افتادهاند. در آن زمان مفهومی به نام سئو به وجود آمد که به پیچیدگی و تخصصی مفهوم امروزی خود نبود. سئو چست؟ بطور کلی، سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimizing به معنای بهینهسازی موتور جستجو است.
همانطور که گفتیم، زمانیکه مفهوم سئو به وجود آمد پیچیدگی امروز خود را نداشت. در آن زمان تنها روی یک موضوع در سئو تمرکز میشد و آن هم کلمه کلیدی بود. در آن زمان اگر وارد وب سایتی میشدید با صحنه خندهداری مواجه میشدید. محتواها پر از کلمه کلیدی بود که بدون هیچ هماهنگیای با متن در آن گنجانده شدهبودند. طراحی سایتها بهم ریخته بود و اساسا هیچ شباهتی به وب سایتهای امروزی نداشتند.
گوگل با مشاهده این ناهماهنگیها و بهمریختگیها شروع به تعریف مفاهیمی جدیدی در قالب الگوریتمها کرد. در این الگوریتمها موضوعاتی تعریف شد که وب سایتها و همچنین مفهوم سئو سایت را به شکلی اساسی تغییر داد. در حال حاضر در پاسخ به سوال سئو چیست؟
نمیتوان به سادگی با ترجمه معادل انگلیسی جواب این سوال را داد. پس از اعمال تغییرات بنیادین گوگل، حالا متخصصان سئو باید کاری میکردند تا وب سایتها نزد گوگل امتیاز بالایی کسب کنند تا بتوانند جایگاههای بهتری را بدست بیاورند. به همین منظور نیز اصول سئو نیز همراه با الگوریتمهای گوگل روز به روز تغییر کرد تا به حالت کنونی رسید.
همین حالا نیز تغییراتی در حال انجام است که نتیجه آن را شاید چند ماه دیگر، زمانی که دوباره مجبور به تغییر استراتژی سئو خود شدید متوجه شوید!
الگوریتمهای گوگل اساسا برای بالا بردن کیفیت وب سایتها به وجود آمدهاند. برای مثال، همانطور که اشاره کردیم زمانی محتوای وب سایتها مملو از کلمه کلیدی بود و عملا هیچ کمکی به افزایش دانستههای بازدیدکنندهها نمیکرد چرا که اصلا قابل فهم نبودند. گوگل با تعریف الگوریتمهای خود به تمام این محتواها پایان داد. بنابراین دیگر متخصصان سئو نمیتوانستند به هر مقدار که دلشان میخواست از کلمه کلیدی استفاده کنند. مفاهیمی مثل چگالی کلمه کلیدی به وجود آمد که دیگر اجازه نمیداد از حدی بیشتر کلمه کلیدی داخل سایت وجود داشته باشد.
امروزه شاید در جواب سوال سئو چیست؟ باید به مرور الگوریتمها پرداخت تا شاید بتوان پاسخ درستی به آن پیدا کرد.
در ابتدای مقاله، بهینهسازی موتورهای جستجو را تعریفی برای سئو ارائه دادیم. ولی همین عبارت خودش چه معنایی دارد؟ روزانه میلیونها کاربر در سراسر دنیا به جستجو داخل گوگل میپردازند. پاسخ سوال سئو چیست؟ شاید از اینجا شروع میشود که اساسا گوگل از کجا تشخیص میدهد چه نتیجهای را برای کاربران به نمایش دربیاورد.
یکی از مسائل بسیار مهم سئو کلمه کلیدی میباشد. گوگل با شناسایی کلمه کلیدی محتوای یک وب سایت، آن را در صف نتایج میگذارد تا به محض جستجو شدن توسط کاربر به او نمایش داده شود. اما تنها یک محتوا نیست که به توضیح یک کلمه کلیدی خاص پرداخته باشد. ممکن است چندین هزار نتیجه برای یک جستجو وجود داشته باشد. پس چگونه میتوان یک وب سایت را به نتایج اول رساند؟
کلمه کلیدی صرفا برای شناساندن موضوع محتوا به گوگل و قرار گرفتن در صف نتایج جستجو است. اینکه محتوای سایت در کدام صفحه و رتبه گوگل نمایش داده شود، وظیفه متخصصان سئو است.
منظور از بهینهسازی موتور جستجو این است که متخصص سئو بتواند از کلمه کلیدی به اندازه منطقی استفاده کند، نه آنقدر زیاد که بر اساس الگوریتمها دچار امتیاز منفی شود و نه آنقدر کم که رباتهای خزنده گوگل عملا نتوانند کلمه کلیدی اصلی را تشخیص دهند و بنابراین نتوانند به هدف جستجوی بهینه دست پیدا کنند.
حالا از یک منظر دیگر میخواهیم به توضیح سوال سئو چیست؟ بپردازیم. بسیاری از افراد تصور میکنند سئو یعنی کلمه کلیدی. اما مفهومی بسیار ارزشمندتر وجود دارد و آن هم ساختن یک شبکه از لینکهای داخلی است.
یکی از مفاهیمی که برای گوگل بسیار حائز اهمیت است مدت زمان ماندن بازدیدکنندگان داخل یک سایت است. هر چه کاربران مدت زمان بیشتری داخل سایت بمانند یعنی سایت از نرخ پرش پایینی (bounce rate) برخوردار است و از این رو از امتیاز بالاتری نزد گوگل برخوردار خواهند شد. ماندگاری بیشتر کاربران صرفا به طولانی بودن محتوا مربوط نمیشود.
متخصصان حرفهای سئو میدانند که با ایجاد گروهی از موضوعات مرتبط به هم میتوانند شبکهای از لینکهای داخلی ایجاد کنند و کاربر را با یک استراتژی کاملا حساب شده داخل سایت نگه دارند. این موضوع یکی از حائز اهمیتترین مباحث سئو است.
تلاش متخصصان سئو رساندن وب سایت به رتبههای اول گوگل است. رسیدن به این جایگاه یعنی داشتن تعداد بالایی بازدید کننده و در نهایت افزایش فروش برای سایتهای فروشگاهی. در این راه دو دسته متخصص سئو وجود دارند. دسته اول افرادی هستند که با رعایت اصول تعریفشده، در نظر گرفتن الگوریتمهای گوگل و رسیدن به رتبههای برتر در مدت زمان استاندارد، اقدام به چیدن استراتژیهای خود میکنند. دسته دوم اما سئوکارانی هستند که با هدف دریافت هزینه بیشتر از کارفرما، از روشهای غیرقانونی استفاده میکنند و الگوریتمها را دور میزنند تا در مدت زمان کمتری سایت را به رتبههای برتر گوگل برسانند.
اما مشکل از جایی آغاز میشود که هیچ چیز از چشم گوگل دور نمیماند و طولی نمیکشد که این وب سایتها شناسایی میشوند و توسط گوگل جریمه میشوند.
جمعبندی
پاسخ سوال سئو چیست؟ به اندازه خود مفهوم سئو پیچیده است. اما بطور کلی میتوان گفت سئو تلاش میکند تا کلمات کلیدی را به گوگل بشناساند و از این طریق در صف جستجو قرار گیرد. از طرف دیگر، سئو با ایجاد یک شبکه از لینکهای داخلی کاربر را مدت زمان بیشتری در سایت نگه میدارد و با این کار امتیاز سایت نزد گوگل بالا میرود. سئو با تقسیم به دو مفهوم سئو on page و off page گستردهتر میشود. سئو on page مختص به لینک داخلی و سئو off page به بک لینکها برمیگردد.
در نهایت باید گفت، سئو موتورهای جستجو را بهینهسازی میکند تا زودتر محتوای سایت را شناسایی و در نتایج نشان دهند، همچنین امتیاز سایت را نزد گوگل چنان بالا میبرد که پس از جستجوی کلمه کلیدی مربوطه در رتبههای اول نیز نمایش داده شود.