• هنر تجلی بخش زیبایی آفریدگار استــ...
  • info@fandoghstudio.ir
  • 021-66937069

ساختار برند و هویت شخصی

ساختار برند و هویت شخصی

ساختار برند و هویت شخصی

ساختار برند و هویت شخصی

داشتن ساختار برند شخصی با پرسونال برندینگ (personal branding) برای خود شاید در ابتدا کمی غیر معمول به نظر برسد و از خود سؤال کنید که آیا همچنین مبحثی وجود دارد. چرا که همیشه برند سازی یک سازمان یا یک ارگان به گوش ما آشنا بوده است. در دورانی که فضای مجازی روز به روز در همه عرصه‌های زندگی ما گسترده‌تر می‌شود موضوع برند سازی شخصی نیز در میان مردم رواج پیدا کرده است.

در گذشته شناساندن خود و توانایی های خود به جمعی از افرادی که مخاطب هدف نام دارند کاری دشوار و تقریبا نشدنی بود. به همین دلیل معمولا کسی به صورت شخصی اقدام به ساخت پرسونال برندینگ نمی‌کرد. حقیقتا این کار برای کسی صرف نمی‌کرد و به همین دلیل بحث برند بیشتر معطوف به شرکت ها و سازمان های بزرگ بود.

ساختار برند و هویت شخصی

اما امروزه با معرفی روز افزون شبکه های اجتماعی، راه برای شناساندن توانایی های فردی به دنیا باز و بازتر شد. شبکه هایی که هدف اصلی شان تمرکز بر اشخاص بود این امکان را فراهم آورد تا افراد به فکر استفاده از توانایی های خاک خورده‌ی خود و معرفی آن به افراد دیگر در این شبکه های مجازی بیفتند.

برای درک بهتر برند سازی شخصی به شما پیشنهاد می‌کنیم تا با ما در ادامه این نوشته کوتاه همراه شوید تا ضمن پرداختن به تعریفی مختصر از برند سازی شخصی ، اهمیت پرداختن به آن را در دنیای امروزی برای شما بازگو نماییم.

برند سازی شخصی چیست؟

پرسونال برندینگ به معنای چگونگی تبلیغ شماست. این نوع برند سازی با تبلیغ از شما و ترکیب مهارت‌ها، تجربه‌ها و شخصیت شما همراه است. برند سازی شخصی در واقع بیانی از رفتارها، نگرش‌ها و دیدگاه شما می‌باشد. با استفاده از برند سازی شما می‌توانید بین خود و دیگرانی که با شما در مهارت و توانمندی یکسانی هستید تمایز قائل شوید. در گذشته شما از طریق کارت ویزیت فقط برند شخصی خود را داشتید اما امروزه به لطف دنیای وب به طور گسترده‌تری شناخته می‌شوید.

ساختار برند و هویت شخصی

علاوه بر آن طراحی برند دیگر کاری هزینه بر مانند گذشته نیست. در سال های قبل در صورتیکه سازمانی تصمیم به طراحی برند مخصوص به خود را می‌گرفت، باید هزینه‌ی هنگفتی را به شرکت های طراحی برند می‌پرداخت.

اما با گسترش وبسایت های گرافیکی ای همچون canva افراد به راحتی می‌توانند به نمونه های آماده‌ی رایگانی که در سایت قرار دارند دسترسی داشته باشند و تنها با ایجاد چند تغییر برند مورد نظرشان را بدون هیچ گونه هزینه ای در اختیار داشته باشند. این موضوع برای افراد که به صورت فردی اقدام به ساخت برند شخصی خود می‌کنند و در همان ابتدا سرمایه‌ی هنگفتی در اختیار ندارند بسیار می‌تواند کمک کننده باشد.

اهمیت پرسونال برندینگ

  • ابزاری قوی برای تمایز شما از کسانی که به لحاظ مهارت و توانمندی شبیه شما هستند
  • جذب مشتریانی هدفمند و وفادار از طریق ایجاد یک برند شخصی قوی با خدماتی با کیفیت
  • ایجاد یک ارتباط قوی و آشنا با مخاطبین از طریق ساخت یک برند با شخصیت انسانی
  • در اختیار گذاشتن توضیحات اجمالی از مهارت، شخصیت و دیدگاهتان نزد مخاطبین
  • حضور یافتن و نمایش آنلاین شما در فضای مجازی

اگر شما بتوانید در زمینه‌ی برندسازی شخصی قوی ظاهر شوید، تولید محتوای کارآمد داشته باشید و به ترندهای روز اهمیت بدهید، مخاطبان بیشتری را می‌توانید به خود جذب کنید که همین موضوع به نوبه‌ی خود می‌تواند کمک بزرگی در جهت کاهش هزینه های ناشی از تبلیغات داشته باشد.

چند گامی اساسی در ایجاد ساختار برند شخصی

  • بازیابی توانایی ، مهارت و ویژگی‌های شخصیتان
  • بررسی و شناسایی درست مخاطب، رقبا و مشتریانتان
  • مشخص کردن هویت شخصی برند
  • برنامه‌ریزی و تلاش برای ایجاد ارتباط قوی با مخاطب
  • حفظ جایگاه کسب شده نزد مخاطب با ارتقاء مهارت‌ها

یکی از موضوعات مهمی که در پرسونال برندینگ مطرح است، انتخاب درست جامعه‌ی هدف است. برای مثال اگر شما در زمینه‌ی هنر موسیقی اقدام به ساخت برند شخصی خود کرده اید، قطعا جامعه‌ی هدف شما نباید جامعه‌ای معطوف به آشپزی باشد.

ساختار برند و هویت شخصی
ساختار برند و هویت شخصی

به طور دقیق تر، شما قرار نیست برای همه‌ی افراد جامعه برند باشید بلکه باید آگاهانه گروهی که قرار است برایشان محتوای کارآمد تولید کنید را به درستی انتخاب کرده و به خوبی بشناسید.

سخن پایانی

با برند سازی شخصی سعی بر این داریم تا تصویری که خود مد نظر داریم در ذهن مخاطب بسازیم. به این معنی که تلاش می‌کنیم خود و توانایی هایمان را طوری مدیریت کنیم که بتوانیم به صورت تمام و کمال آن را به مخاطب القا کرده و تصویر خودمان را در ذهشان کنترل کنیم. شاید تصور کنید ساخت برند شخصی تنها مدتی وقت شما را خواهد گرفت و قرار است بعد از آن با خیال راحت به سود برسید.

اما این تصوری غلط است. همانطور که تمام گجت هایی که اطرافمان را احاطه کرده اند نیازمند آپدیت شدن و بهبود کارایی خود می‌باشند، افراد نیز به نوبه‌ی خود به این به روز رسانی ها نیاز دارند.

در نتیجه اگر فردی توانایی های خود را به روز کند پس باید برند خودش را نیز هم راستا با توانایی هایش آپدیت کند. در نتیجه ساخت برند شخصی پروسه‌ای مدام العمر است. تا زمانی که بخواهید در زمینه ای که مد نظرتان است فعالیت تان را ادامه دهید باید برندی که ساختید را پرو بال دهید و هیچگاه رهایش نکنید.

به خاطر داشته باشید برای اینکه شما به عنوان یک فرد در زمینه برند سازی شخصی موفق عمل کنید لازم نیست که حتماً یک سیاستمدار یا یک شخصیت برجسته کشوری باشید.

ساختار برند و هویت شخصی
ساختار برند و هویت شخصی

همین که شما یک فرد با توانمندی‌های مشخص و حرفه‌ای هستید می‌توانید کار خود را برای ایجاد یک برند شخصی آغاز نمایید. برای شروع کار برند سازی کافی است به مرحله‌ای درست از خودشناسی برسید. در این راه شناخت اکثریتی لازم نیست اینکه فقط تعدادی از افراد در حوزه خودتان شما را بشناسند خود گامی بزرگ برای ادامه مسیر شناخت است.

بنابراین شروع یک برند سازی شخصی نیازمند شرایط خاصی نیست فقط باید قبل از ایجاد ان به خوبی به درک درستی از علایق و توانمندی‌های خود رسیده باشید. همواره این نکته را در خاطر داشته باشید که برای رسیدن به بیشترین بازدهی با ماندگاری بالا، اقداماتی که باید انجام دهید هیچ گاه یک شبه انجام نمی‌شوند و نیازمند صبر و ممارست می‌باشند.

۱ نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.