• هنر تجلی بخش زیبایی آفریدگار استــ...
  • info@fandoghstudio.ir
  • 021-66937069

مدل های کسب و کار B2B و B2G

مدل های کسب و کار B2B و B2G

مدل های کسب و کار B2B و B2G

فرق بین B2B و B2G

فرق بین B2B و B2G با پیشرفت تکنولوژی و روش های بازاریابی، مفاهیم جدیدی وارد بازار کسب و کار شدند. از جمله متداول ترین این مفاهیم می‌توان به B2B، B2G و B2C اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم به توضیح B2B و B2G بپردازیم.

B2B مخفف کلمه‌ی انگلیسی business to business و به معنای عرضه خدمات از یک کسب و کار به کسب و کار دیگر، و کلمه B2G مخفف کلمه انگلیسی business to government و به معنای عرضه خدمات از یک کسب و کار به دولت است. برای پی بردن به تفاوت در این دو مفهوم با ما همراه باشید تا با هر یک از آنها بصورت جداگانه آشنا شویم.

بیزینس مدل B2B

بین B2B و B2G، شاید این مدل بیشتر به گوش شما آشنا باشد. در این مدل یک کسب و کار نیازها و مایحتاج خود را از یک کسب و کار دیگری خریداری می‌کند. قطعا با مدل B2C که به معنای کسب و کار به مشتری است متفاوت است. در مدل B2C نیازهای یک شخص در نظر گرفته می‌شود ولی در B2B نیازهای یک سازمان. پس مقیاس B2B بسیار بزرگتر از B2C می‌باشد.

فرق بین B2B و B2G
فرق بین B2B و B2G

الگوی این مدل کسب و کار به مراتب از پیچیدگی های بیشتری برخوردار است. در مدل B2B به دلیل آشنایی بیشتر طرفین معامله با بازار کسب و کار، رسیدن به توافق نهایی آسان تر است.

همچنین از مهم ترین مزیت های این الگو می‌توان به سود آوری بالا اشاره کرد. علاوه بر آن، به این دلیل که سازمان ها با یکدیگر در ارتباط هستند و بحث مشتری های خرد مطرح نیست، و معاملات B2B در صورت رضایت طرفین می‌تواند طولانی مدت شوند و سال ها همکاری بین سازمان ها را به دنبال داشته باشند.

یکی از چالش های کسب و کار B2B، محدود بودن جامعه هدف است. در صورتی که با مشتریان خرد سروکار داشته باشید هیچ وقت با این چالش روبرو نخواهید شد، چرا که تعداد اینگونه مشتریان مانند تعداد سازمان هایی که با خدمات و محصولات شما ارتباط داشته باشند محدود نیست.

حوزه کاری شرکت های فعال B2B

یک دسته از شرکت ها، شرکت هایی هستند که محصولات خود را برای سازمان هایی در همان صنف صنعتی ای که خودشان فعالیت دارند، عرضه می‌کنند. دسته دوم شرکت هایی هستند که عنوان تامین کننده عمومی را یدک می‌کشند. این شرکت ها معمولا خدمات و محصولاتشان مختص به یک صنعت خاص نیست. و دسته سوم کسب و کارهایی هستند که محصولات و خدماتشان محدود به شرکت های عرضه کننده است.

مدل کسب و کار B2G

بین B2B و B2G، این مدل حتی از مدل B2B نیز پیچیده تر است. در این الگو سازمان ها با ارگان های دولتی سروکار دارند. به این معنا که یک سازمان اقدام به تولید نیازها و مایحتاج نهاد خاصی می‌کند. این زمینه بسیار پیچیده و رقابتی می‌باشد.

مدل های کسب و کار B2B و B2G

چرخه‌ی خرید در B2G می‌تواند طولانی باشد. در مقایسه با B2C که چند روز و B2B که چند ماه چرخه‌ی خریدشان به طول می‌انجامد، مدت زمان چرخه خرید در B2G می‌تواند سال ها طول بکشد. همچنین به دلیل اینکه مخاطب هدف این کسب و کارها نهادهای دولتی هستند، محدودیت های زیادی را نیز باید رعایت کنند.

نوع برقراری معامله هم، در مدل های B2B و B2G متفاوت است. برای مثال در مدل B2G ارگان های دولتی برای تامین نیازهای خود فراخوانی اعلام می‌کنند و شرکت های مختلف بر اساس خدمات و محصولاتی که ارائه می‌دهند می‌توانند آمادگی خود را اعلام کنند.

به همین دلیل، بالاتر اشاره کردیم که این مدل کسب و کار نسبت به دو مدل قبلی بسیار رقابتی تر است. در واقع نهاد های دولتی قصد همکاری با شرکت هایی را دارند که دارای تجربه قبلی همکاری با ارگان های دولتی باشند. بنابراین اگر قصد دارید این بیزینس مدل را انتخاب کنید باید بدانید که اصلا کار آسانی نیست و نیاز به وجود ارتباطات دولتی محکم و تجربه ‌ی کار در پروژه های دولتی می‌باشد.

اقداماتی برای رسیدن به موقفیت در کسب و کار B2G

سخت بودن همیشه انتهای راه نیست. با رعایت چندین نکته و سرسختی در این راه می‌توانید بر سختی های این مسیر غلبه کنید. شما باید نیاز مشتری خود را درک کنید و همچنین دائما محصولات و خدمات خود را ارتقا داده و آپدیت کنید.

صاحبان این گونه مشاغل باید با جستجو در اینترنت و شبکه های اجتماعی موضوعات مورد علاقه مخاطبین خود را پیدا کنند. بعد از آن با روش های بازاریابی نشان دهند که موازی با نیازها و خدماتی که مورد نظر دولت است حرکت می‌کنند.

مدل های کسب و کار B2B و B2G

ایجاد یک وبسایت صرفا برای کسب و کارهای B2C نیست. شما با طراحی یک وب سایت بهینه سازی شده می‌توانید هویت برند خود را نشان دهید و آن را به مشتریان دولتی خود معرفی کنید.

باید اعتماد سازی کنید. با افزایش کیفیت محصولات و خدمات خود اعتماد مشتریان دولتی را نسبت به خودتان بالا ببرید و برای خودتان اعتبار خوبی بین نهادهای دولتی ایجاد کنید.

در پلتفرم های اجتماعی ای که ارگان های دولتی فعالیت بالایی دارند، برند سازی خود را گسترش دهید.

در B2B و B2G با تولید موشن گرافیک و تیزرهای تبلیغاتی هدفمند می‌توانید مخاطبان بیشتری را به کسب و کار خود جذب کنید.

محتوایی که می‌دانید این گونه نهاد ها به دنبالش هستند را تولید کنید. این محتوا می‌تواند در قالب ویدیو، عکس، محتوای آموزشی متنی و… باشد.

تبلیغات در B2B و B2G

دنیای تبلیغات منحصر به هیچ یک از مدل های بازاریابی نیست و برای تداوم هر کدام از آنها ضروری می‌باشد. ایجاد کمپین ها تبلیغاتی هدفمند به کسب و کار شما کمک می‌کند که بیشتر دیده شود و تعاملش با مخاطب بالا رفته و محاطب بالقوه را به مشتری تبدیل کند.

فرق بین B2B و B2G
فرق بین B2B و B2G

استفاده از استراتژی های بازاریابی و تبلیغاتی مناسب هر کدام از الگوهای کسب و کار می‌تواند باعث ایجاد رشد بسیار چشمگیری در بیزینس شما شود.

بررسی تفاوت های بین B2B و B2G

با تعریف جداگانه هر کدام از این مفاهیم تا حد زیادی به تفاوت بین آنها پی بردیم. تفاوت اساسی در جامعه هدف این مدل ها می‌باشد. همانطور که اشاره شد، مخاطب هدف B2B کسب و کارها و مخاطب هدف B2G نهادهای دولتی می‌باشند.

همچنین مدت زمان چرخه خرید نیز در این مدل ها با یکدیگر متفاوت است. به طبع، با متفاوت بودن مخاطب هدف، محتواهایی که توسط کسب و کارها تولید می‌شوند با یکدیگر متفاوت بوده و همچنین خدمات و محصولات آنها، هر کدام متناسب با مشتریان خاص خود به صورت هدفمند تولید می‌شوند.

۲ نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.