• هنر تجلی بخش زیبایی آفریدگار استــ...
  • info@fandoghstudio.ir
  • 021-66937069

 تقویم محتوایی چیست؟

 تقویم محتوایی چیست؟

 تقویم محتوایی چیست؟

بازاریابی محتوا برای برتری و موفقیت در زمینه پیشبرد اهداف خود جزئیات و تکنیک هایی دارد که از جمله آن می توان به تقویم محتوایی یا نظم در انتشار محتوا اشاره کرد. کمتر کسی است که در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت کند و با اهمیت این موضوع آشنایی نداشته باشد. امروز قصد داریم به پرسش هایی پیرامون تقویم محتوا یا تقویم انتشار پاسخ دهیم.

مزیت ها و اهمیت تقویم محتوایی

قبل از اینکه با مفهوم تقویم محتوایی آشنا شویم بهتر است از خود سوال کنیم چرا کسب و کارها به نظم در انتشار محتوا نیاز دارند؟

استفاده از تقویم محتوایی باعث ایجاد یکپارچگی در فرایند انجام برنامه های تولید محتوای شما خواهد شد و با ایجاد نظم و استمرار درصد خطای انسانی شما کاهش می یابد و به این ترتیب از دوباره کاری، تکرار و در نهایت اتلاف وقت جلوگیری می کند. علاوه بر این وظایف افراد تیم و سایر ارتباطات را مشخص می کند و همین طور اینکه کمک می کند فعالیت های شما در راستای بازاریابی محتوا قابل سنجش و کنترل باشند.

 تقویم محتوایی چیست؟
تقویم محتوایی چیست؟

 

اکنون که اهمیت موضوع برای ما روشن شد باید بپرسیم تقویم محتوایی چیست؟

تعریف تقویم محتوایی

در یک تعریف ساده تقویم محتوایی به ما می گوید هر روز قرار است چه محتوایی تولید و در کجا منتشر شود. پس یک برنامه مشخص است که متناسب با آن و تحت نظر مسئول تعیین شده به ما نظم و جهت می دهد و این امر زمانی که کانال های توزیع و انتشار محتوا گسترش می یابد دو چندان اهمیت پیدا می کند و مدیران در چنین شرایطی به دنبال این هستند که ضمن حفظ نظم و یکپارچگی، نظارت و تقسیم وظایف را پیگیری کنند. در اینجا ابزار دقیقی چون تقویم متحوایی یا همان Content Calendar به آن ها کمک می کند که اهداف پروژه را به طور منظم ودقیق پیاده سازی کنند پس قبل از هر گونه اقدامی باید سعی کنید تقویم محتوایی خود را تدوین کنید.

به طور کلی دو نوع تقویم محتوا داریم که با توجه هدف تولید و انتشار محتوا، کارکردهای متفاوتی هم دارند:

  • تقویم سردبیری (Editorial Calendar): استراتژیست گروه برای تدوین رویکرد و چهارچوب کلی پروژه از این نوع تقویم استفاده می کند به عبارتی در این تقویم بیشتر به اهداف و دستورالعمل ها و سیاست های کلی و کلیدی تدوین محتوا برای انتقال به تیم عملیاتی پرداخته می شود.
  • تقویم محتوا (Content Calendar): تمام اهدافی که در تقویم سردبیری تعیین شده برای اجرا در دسته تقویم محتوایی قرار میگیرند و در واقع نظم در انتشار محتوا در مرحله اجرا می باشد و در آن تعیین می شود که چه محتوایی توسط چه کسی تولید و در چه زمانی در چه کانالی توزیع شود. از نظر زمانی تقویم سردبیری اهداف شش ماهه تا یک ساله را برای گروه تعیین می کند اما تقویم محتوایی زمان بندی روزانه و یا هفتگی دارد. در ادامه به طور مفصل درباره آن صحبت خواهیم کرد.
 تقویم محتوایی چیست؟
تقویم محتوایی چیست؟

نکات ضروری در طراحی تقویم محتوا

تقویم محتوایی باید در راستای اهداف تقویم سردبیری و هم سو با آن باشد به گونه ای که متناسب با نیاز گروه و همین طور محصول باشد. دقت کنید که وضعیت و روند تقویم به طور مستمر پیگیری و نواقص احتمالی آن را برطرف کنید ضمنا بخش توزیع و نظم در انتشار محتوا را فراموش نکنید و تقویم شما باید متناسب با آن طراحی شود. فراموش نکنید که شما می توانید با استفاده از ابزارهای آنلاین اشتراک گذاری مانند گوگل درایو استفاده کرده و آن را با افراد مرتبط به اشتراک بگذارید.

مراحل تنظیم تقویم محتوا

در اینجا سعی می کنیم مراحل گام به گام تهیه و تنظیم تقویم محتوایی را به شما آموزش دهیم:

گام اول

استعلام گرفتن از وضعیت موجود نخستین گام در تهیه تقویم شماست.

باید به کانال های بازاریابی خود سر بزنید و ببینید موقعیت و جایگاه شما چگونه است .وضعیت تولید و نظم در انتشار محتوا به چه صورت است و این وضعیت موجود چه دستاوردهایی برای پروژه شما داشته است؟ در ادامه باید وضعیت کانال های کسب وکار را هم مورد بررسی قرار داد و با جمع آوری دقیق داده ها و تجزیه و تحلیل بعد از آن ساختار تقویم خود را بسازید.

گام دوم

تعیین اهداف به صورت تعریف شده و نتایجی که انتظار داریم کسب کنیم. پفک نمکی

بعد از گذر از مرحله اول و داشتن آمار دقیق و اطلاعات نوبت به تعیین هدف می رسد مثلا اینکه با توجه به جایگاه کنونی و بودجه ای که در اختیار دارید باید محتوا را در چه کانال هایی تولید، توزیع و منتشر کنید. دقت کنید که این اهداف باید واقع بینانه و قابل سنجش و متناسب با امکانات و ظرفیت های موجود باشد ضمنا باید مشخص کنید هر جزئی توسط چه افرادی قرار است اجرا شود که قابل پیگیری و در صورت نیاز قابل اصلاح باشند.

گام سوم

ایده پردازی و کشف خاسته ها

با تکیه بر روش ها و ابزارهای مختلف مانند کیبورد پلنر گوگل که درباره کلمات کلیدی به ما اطلاعات می دهد و درک پرسونای کاربری باید بفهمید نیاز کاربر چیست و چه محتوایی باید برای او تولید کنید در این مرحله که نوع محتوا و فرمت آن مشخص می شود باید به استاندارد های اجرایی و تعیین ابزار ها بسیار توجه کرد. همه موضوعاتی که قرار است تولید محتوا شوند ابتدا باید تعیین شود که توسط چه کسی تولید، منتشر و توزیع می شوند سپس در یک جدولی با ذکر زمان و اینکه قرار است در چه کانالی منتشر شوند، گردآوری شوند.

گام چهارم

در دسترس بودن و ثبت اقدامات انجام شده

باید به طور واضح مشخص شود هرکسی مسؤول چه عملیاتی با چه اهدافی طی چه مدت زمانی است و تمامی این اطلاعات ثبت و در دسترس همگی اعضا تیم قرار بگیرد و با مشخص کردن شاخص های کلیدی و ایجاد درک درست از اقدامات و ارزش آنها در جهت تولید تقویم معتبر گام برداشت.

 

گام پنجم

اضافه کردن اطلاعات تکمیلی و مکمل

بعضی از اقدامات مکمل و تمام کننده فعالیت های گام سوم هستند و از پیاده سازی آن ها نباید غافل شد پاسخ به پرسش هایی مانند نمونه هایی زیر می تواند به شما در این مورد بسیار کمک کننده باشد:

  • نیازهای روز و ترندهای حوزه کاری شما در چه موقعیتی هستند و آیا نیاز است تقویم محتوایی شما برای همگام شدن با آنها تغییر کند؟ آیا دامنه این تغییرات بزرگ و کلی است یا جزئی و مختصر؟
  • آیا نیاز است که متناسب با وضعیت و اقدامات ترند، فراخوانی به عمل یا همان CTA را تغییر داد؟
  • آیا داده های به دست آمده از محتواهای گذشته حاکی از این است که کپی رایتینگ ها تغییر کنند؟

 

گام ششم

کنترل، Review، بهبود عملکرد

با شروع تقویم محتوایی باید به طور مستمر و هفتگی عملکرد، اقدامات و بازخوردهای مثبت ومنفی را بازبینی و کنترل کنید و در صورت کاهش کیفیت، ناهماهنگی و یا تغییر برنامه آن را شناسایی و برای حل کردن آن اقدام کنید.

 تقویم محتوایی چیست؟
تقویم محتوایی چیست؟

ابزارهای طراحی تقویم محتوا

با استفاده از ابزارهای طراحی تقویم می توانید علاوه بر بهبود فعالیت های درون سازمانی و ثبت تمامی اقدانات با ایجاد هماهنگی بیشتر بین اعضا تیم در زمان خود هم صرفه جویی کنید. علاوه بر این تمامی رویدادها را ثبت و ارزیابی کنید. در ادامه چند ابزار مختلف در این راستا برای شما لیست شده است:

  • ابزار ترلو یا تسکولو: با استفاده از این ابزار می توانید روابط و فعالیت هایی که در تقویم محتوایی جایی ندارند و یا تنها یک بار قرار است آن را انجام دهید، برای هماهنگی بیشتر آن را در ترلو ثبت کنید.
  • گوگل کلندر: جهت یاداوری و یا زمان بندی فعالیت ها و برنامه هایی چون جلسات کاری می توان از آن استفاده کرد.
  • گوگل درایو: جهت جابجایی فایل ها
  • اکسل یا گوگل شیت: تدوین و طراحی تقویم محتوا
  • اسکایپ، گوگل‌میت و زوم: جهت برگذاری جلسات آنلاین و دورکاری (در شرایط ویژه مانند ماموریت ها و یا دوران پیک همه گیری کرونا و …)
سخن پایانی

تیم تولید محتوا با استفاده از تقویم محتوایی می تواند با ایجاد نظم و هماهنگی در جهت پیاده سازی بهتر استراتژی های خود اقدام کند چرا که با این شیوه بسیاری از اقدامات و اهداف و وظایف قابل پیگیری و ارزیابی خواهند بود و به این ترتیب همگام با نیازهای روز کاربر پیش روی می کنید و از این ابزار جهت ارتقا تیم خود بهره برده اید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.